středa 22. října 2008

Postup zjištění legálnosti motoru pro RCEJ BLDC

Pokusím se projít postup stanovení legálnosti motoru pro RCEJ BLDC. Bohužel mi jediný motor v typickém "AXI stylu" včera ulétl s Q10, tak jsem použil trochu netradiční kus - čínský plagiát oběžky Hacker. Ale vlastně tím lépe, pro demonstraci průzkumu neznámého motoru je to jen lepší.
Začínáme váhou - na webu udává prodejce 43g, váha ukázala 45g, obě hodnoty legální, jdeme dál...
Délku měříme bez nálitku pro hřídel, 23,37mm je legální s velkou rezervou.
Průměr je standardních 27,7mm - legální. Kdybych byl členem jury na soutěži a měl o tomto motoru rozhodnout, tak v tomto bodě končím a demontáž bych nepožadoval, vypadá důvěryhodně a všechny "vnější parametry" jsou korektní.
Z demonstračních důvodů ale změříme stator - 21,8mm je standard - legální...

Délka statoru 8,52mm je také s rezervou pod 9mm maximum - motor je legální ve všech parametrech. Závěr je, že si můžete do databáze legálních motorů zařadit exemplář z tohoto odkazu a jelikož je to plagiát Hackera, tak lze z jistotou říci, že legální bude i Hacker A20-M (jen je fialový :-) ).  Jestli je tento motor vhodný zatím nevím, měření otáček teprve provedu, ale legální je na 100%.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Vážení,
chtěl bych zareagovat na průběh debaty na diskusním fóru Mojehobby, která se týkala střídavých motorů pro kategorii RCEJ.
Hned v úvodu bych chtěl uvést, že průběh a různé jiné poznámky naznačily, že zúčastnění asi nevěnovali ani minutu času na to, aby se aspoň minimálně seznámili s problematikou v této kategorii. Bylo to jasné hned počátkem diskuse, kdy padaly návrhy na různé typy motorů a co hlavně, jak by se to už specifikované dalo obejít. Pominu, že to je asi náš národní sport, ale budiž.
O co tedy vlastně šlo a ještě jde? O to, že jsme si odhlasovali SPOLEČNÉ létání a SPOLEČNÉ hodnocení čtyřstovek a stříďáků. A v tom je zakopaný pes. Pro zasvěcené nemusím dál vysvětlovat. Jsme jediní, kteří musí řešit srovnatelný AC motor s motorem řady 400 + převod. Tím se zatím ve světe nikdo nezabýval, takže jak už jsem psal jinde, nejdou použít zkušenosti z venku.Tady opravdu nejde o to typově vymyslet nějaký AC motor, na který by se dalo létat. To udělám během deseti minut u televize. Jde o motor, který by mohl žít vedle čtyřstovky s převodem a nebudou si vadit. Další kritérium bylo, aby se nezvyšovaly dosahované výšky v motorovém letu. V této kategorii opravdu není nikdo zvědavý na stratosféry, je to o znalosti počasí a létání jako takovém. Proto jsem od začátku prosazoval, aby navržený stříďák byl v současné době o něco slabší než čtyřstovka s převodem a zůstal tam prostor pro další vývoj (proto ne 2212, ale 2208!).
Nechci rozebírat jednotlivé názory, které na DF padly, ale jenom namátkou. Soutěžící v této kategorii už roky lamentují nad tím, že údržba převodovek a spotřeba motorů leze na nervy a do peněz. Proto vyzkoušíme a navrhneme oběžku, která je srovnatelná se čtyřstovkou s převodem, ale hup, on se objeví názor, proč že jsou převodovky zakázané. Toto bych okomentoval opravdu jako neznalost poměrů (...nebo že by z bláta do louže?). Dále. Podle zadaných rozměrů (což je podle diskutujících samozřejmě špatně) se následně slíbí, že bude vytvořená databáze motorů, které by měly být bezkonfliktní, přesto jsme nařčeni, že lobujeme za jednoho výrobce. Tak opravdu nevím.
A takhle bych mohl pokračovat dál. Uklidňuje mě jen to, že většina diskutujících, kteří přesně vědí, jak by to mělo být správně, se na soutěži neobjeví. To bychom se k létání asi nedostali.
Ještě přidám vysvětlení, proč reaguji tady na blogu u Tomáše. V posledním psaní pro kluby jsem vyslovil možnost, že právě tady by mohla být volná tribuna pro změny v RCEJ. Tak proto.
Samozřejmě může nastat katastrofický scénář a na jaře zjistíme, že navržené řešení je nefunkční. Pak by následovala úprava, na kterou jste byli v klubech upozorněni. Jak to trefně nazval Tomáš Hrubý – ochrana investic v tomto případě neexistuje.
Jiří Veselovský LMK Praha 213.

Anonymní řekl(a)...

a jak chcete měřit zabudovaný moror v modelu?????????

Anonymní řekl(a)...

no nemluve o tom,ze neni problem si to typoveho motoru nechat dat silnejsi magnety atd,a naschle babi

Anonymní řekl(a)...

Vážený anonymní kolego,
přiznám se, že po mém téměř padesátiletém modelaření jsi mě fakt dostal. Jsem rád, že jsi nás upozornil na možnosti švindlování, to by nás opravdu nenapadlo.
Už podle dotazů je jasné, že s touto kategorií nemáš nic společného, protože jinak bys věděl, že dle pravidel RCEJ má kterýkoli pořadatel právo si vyžádat prohlídku modelu a celé pohonné soustavy a ani nemusí čekat, až někdo podá protest. Mimochodem, zatím jako nejlepší kontrolní systém se osvědčilo „hlídání“ od druhých soutěžících, což v praxi znamená, že jakmile by někdo začal moc „vyčnívat“ z řady, tak se stane středem pozornosti kolegů. Proto nás to nechává v klidu a věřím, že lidí, kteří by do této kategorie šli s tím, že už od začátku vědí jak to vočůrat, moc nebude.
Na druhý dotaz ani není třeba odpovídat, viz zmínka o bázi motorů výše. Pokud se někdo objeví s nějakým exotem, tak věř, že bude v jeho zájmu, aby umožnil oměření. Opět se stačí podívat do pravidel. Jednoduché, ale ne tak efektní, jako napsat dotaz s mnoha otazníky.
Nechci ti brát iluze, ale už jsi zkusil v některé kategorii švindlovat? Samozřejmě pokud vůbec soutěžíš. Opět anonymně můžeš sdělit zkušenosti, jak jsi dopadl.
Jiří Veselovský LMK Praha 213.

Anonymní řekl(a)...

uz je vyreseno mejlem "osobne" :-D , nemyslel jsem to nejak spatne ...