neděle 12. října 2008

Střídavé motory v RCEJ zcela prakticky

Pokusím se shrnout výsledky mých pokusů se stříďáky pro RCEJ. Testy se prováděly v Ambrosii, pro srovnání jsem letěl několik letů s BLDC i v Q10 a s Filipem 400. Omlouvám se, že nebudu publikovat klasické grafy z Unilogu, ale nebylo už možné kvůli ročnímu období dělat moje oblíbené lety brzy ráno, proto bylo nutno výsledky interpolovat z více startů, nicméně praxi s testy pomocí Unilogu mám už tak dlouhou, že pokládám výsledky za naprosto hodnověrné. Pro srovnání je nutno uvést výkonnost Ambrosie s S400. V mé variantě s LiPOL je hmotnost jen asi o 30g vyšší než s BLDC (pro stříďák jsem použil o něco větší LiPOL) a létala standardně do 250-260m, když šlo všechno skvěle (nový motor atd.), tak až cca 300m. Při použití 8x NiMH (varianta užívaná moravskými piloty) je nárůst hmotnosti asi 150g, nicméně výkon pohonu je o něco vyšší. Ambrosie s NiMH létají standardně nad 300m, myslím si, že neudělám chybu když pro potřebu srovnání s BLDC budu počítat s hodnotou cca 320m.
Nejprve testy s motorem velikost 2212
Použil jsem různé motory, ale většina měření byla s motorem RAY2830/09. Při testech dosahoval s vrtulí 10x7 prakticky stejné otáčky jako AXI 2212/20, o něco více "žral", účinnost je tedy o trochu menší, ale to u RCEJ nijak moc nevadí, nikdy se ani neblížíme na hranu kapacity aku. Výsledkem byly (po zprůměrování) výšky kolem 330m. Nejde tedy o žádný velký nárůst proti S400, podobný je i charakter letu, teorie o tom, že RCEJ se stříďákem poletí prostě nahoru a bude mnohem snažší na pilotáž patří spíš do říše pohádek.  Nicméně s ohledem na to, že by se asi dala dále optimalizovat vrtule i motor se dá říci, že by asi původně navržený "handicap", kdy by BLDC měly jen 45s motor byl asi reálný, navíc výšky s BLDC odpovídaly výškám s S400 s NiMH, proti kterým je tu jistá výhoda menší hmotnosti modelu.
Testy s motorem velikosti 2208
Po debatách s řadou lidí jsem se rozhodl zkusit i menší motor velikosti jako má AXI2208, u tohoto motoru byla značná šance, že by mohl být výkonově současným S400 plně rovnocenný. Testy toto do značné míry potvrdily, Ambrosie s tímto "motůrkem" létala napoprvé do výšky asi 230m, odhaduji, že po doladění vyosení motoru a podobných drobnostií budou dosahované výšky v daném okamžiku zhruba stejné, jako u S400 s LiPOL, tedy 250-260m, přirozeně i zde je do budoucna potenciál růstu, ale nevěřím, že by se model velikosti Ambrosie dostal s tímto motorem výše než mírně přes 300 metrů. 
Můj osobní názor je, že s těmito motory opravdu není problém létat spolu se "čtyřstovkami", může zůstat stejná doba chodu motoru 60s. Ambrosie s 2208 se líbila i dalším lidem, kteří test viděli v Horní Branné, reakce byly dost pozitivní. 
Na základě těchto faktů jsem se rozhodl ustoupit ze svého původního názoru o 2212 a podpořil bych variantu stříďáky ještě o stupeň zmenšit, konkrétně na třídu 2208. Je pravděpodobné, že ze začátku sezóny budou "čtyřstovky" dokonce ve výhodě, ale jednak se to asi postupně srovná a navíc je s BLDC mnohem méně práce a je menší riziko poklesu výkony mezi starty, takže je do jisté míry případná mírná nevýhoda proti čtyřstovkám vlastně docela spravedlivá. 

3 komentáře:

admin řekl(a)...

no nevim,ja taky testuju stridaky rady 2212 (20/26/34) a myslim si,ze u klasickych er s vahou okolo 650 gr nalozene ero (s lipol) bude 2208 malo, a zakonite to povede k rapidnimu honu o co nejlehci , nejmensi ero (treba jako prave "hazedelko F3k od novotneho?)a bude to o penezich kdo si co muze dovolit.

ja budu asi pristi sezonu litat s400 s 8cl protoze stale rikam ze to je nejsinejsi kombinace jakou znam, ty vysky se nedaji srovnavat.

fotozona řekl(a)...

Poznámka k NiMH - s ohledem na to, že výroba Grepow 1400 skončila (info přímo od dovozce) je poměrně pravděpodobné, že příští rok bude pro NiMH poslední, GP nic vhodného nemá, Intellect je taky problematický - prostě se dojedou zásoby, ale s dalším pokračováním to bude všelijaké. Na příští sezónu to asi podstatný vliv mít nebude, ale v delší perspektivě je to dost zásadní...

Jinak testovacích letů se stříďáky mám za sebou dost a je prostě bez debaty, že Ambrosie (vzletovka asi 630g) létá s 2208 hned od začátku někam k 250m, a to jde o pokus s nejlevnější "čínou" za 15USD a vrtulí "která mi odhadem připadla smysluplná", o optimalizaci nemůže být ani řeči. Myslím si, že těch cca 300m je pro Ambrosii reálných, třeba Q10 pak bude tento pohon chutnat ještě daleko více (jen naokraj výšky, které létá Q10 na S400 s LiPOL se s tím co se létá na NiMH dají srovnávat velmi snadno).

Poslední poznámka - poněkud mi vadí komentáře typu "kdo si co může dovolit", zejména v případě, že jsou dost mimo realitu. Ono totiž třeba odlehčené Mini Corado, což je příklad použitelného kompozitového modelu té házedlové velikosti je levnější než Q10 či Siesta - ta představa "děsně drahých kompozitů" je opravdu již dávno minulostí...

vinklarek.cz řekl(a)...

Jen 2 poznámky:
1) návrh na 2208 se mi vcelku líbí
2) GP 1300 používá dost modelářů, osmičlánek při zatížení cca 15 A má napětí cca 9,5 V

vinklarek.cz