čtvrtek 16. října 2008

Praktické testy Turnigy TR 28-26B 1350Kv

Dovolím si uvést několik konkrétních výsledků z měření motoru použitého při zmíněných testech Ambrosie s motorem velikosti 2208. Jde o motor z tohoto odkazu, za pozornost stojí cena 15USD :-)
V první řadě doporučuji všeobecné pozornosti graf na konci příspěvku. Jde o výkonové charakteristiky vrtulí Aeronaut CAM, které se v RCEJ běžně používají, v podstatě graf ukazuje závislost výkonu na hřídeli (tedy nikoli příkonu!) na otáčkách. Tento graf je nezbytný pro porovnávání, subjektivní dojmy totiž klamou a nárůst výkonu s větší vrtulí je často velmi výrazný...
Ke konkrétním výsledkům testu motoru je nutno říct, že velmi záleží na tvrdosti akumulátoru. Tohle samozřejmě není nic nového, týkalo se to i čtyřstovek, chci pouze varovat, že rozdíly napětí různých dvoučlánků pod zátěží jsou klidně i přes 0,5V, což je cítit zatraceně silně, třeba u Q10 na S400 to člověk vidí po startu na stoupavosti prostým okem, není to nic hypotetického. Pro toto měření (a i pro následující) je použit nový dvoučlánek 1450mAh 30C, který se jeví velice dobře. Testovaná Turnigy dokáže točit cca 6300 ot/min s vrtulí 11x6. S touto vrtulí se proud šplhá k 17A, účinnost podle výkonové charakteristiky z grafu je cca 60%. Motor je evidentně přetížen, ale rozhodně to není na "upečení" za minutu motorového letu, teplota je třeba proti S400 nižší i přes menší velikost motoru.   Druhý pokus se konal s vrtulí 10x7, se kterou jsem se dostal na cca 7000 ot/min. To je podle charakteristiky vrtulí velice podobný výkon jako v předchozím případě, odběr je ale o cca 2A nižší, účinnost je tedy minimálně o 5% lepší a již se dostává do poměrně slušné hodnoty. Ve srovnání s S400 s převodem je zde dosažených cca 80W na hřídeli jednoznačně méně, než dosahované hodnoty s 8xNiMH (ty se blíží k 100W), nicméně s ohledem na menší hmotnost pohonné jednotky by to nemuselo vadit a vhodně sladěné motory budou porovnatelné. Navíc je nutno dodat, že BLDC jsou na počátku testování, sice není reálný nějaký řádový skok (bude-li v pravidlech zachován minimální rozměr vrtule 10x6), nicméně nějakých cca 10-15% proti zde uvedenému výsledku navíc z nich asi dostat půjde. Spíš než nějaký "velký skok" ve výkonu na hřídeli bude zajímavé a nutné najít optimální kv motoru, momentálně je na cestě ke mě tato vylepšená varianta Turnigy s kv jen 1000, ta by možná byla schopná pracovat i s vrtulí cca 12x8, ale uvidíme. Poznámka - údaj o 240W na daném odkazu neberte vážně, to je velmi nadsazený údaj i obecně, s dvoučlánkem je ale už naprosto nedosažitelný, reálné hodnoty budou dost podobné, jako u nyní testovaného motoru... 

Žádné komentáře: