Lze použít motor třídy označované jako 2208/2826 s maximálním průměrem 28mm a délkou 26mm (bude doplněn obrázek s názornými kótami).
Maximální hmotnost motoru je 48g podle specifikací výrobce. Je povolena výhradně klasická "oběžka" bez převodovky, typickým příkladem motoru vyhovující tomuto zadání jsou motory AXI2208.
V případě sporného motoru (nestandardní velikost vedoucí k větší délce, větší hmotnost z důvodu konstrukce atd.) je rozhodující rozměr statoru v třídě 2208 - maximální průměr 22mm, délka 9mm, soutěžící je v tomto případě povinen umožnit demontáž motoru.
Minimální rozměr vrtule je 10x6 palců.
Napájení motoru je výhradně z dvou článků LiXXX.
Komentář k výše uvedenému
Komentář k výše uvedenému
Zásadní změnou proti původnímu návrhu debatovanému při MČR je posun BLDC o velikostní kategorii dolů (z 2212 na 2208). Okolo původně navrženého 2212 sice bylo hodně komentářů, které byly od reality dost vzdálené, nicméně je nutno uznat, že při dokonalé optimalizaci by asi došlo v poměrně citelnému překonání "plechovek", řešení formou handicapů doby chodu motoru by bylo sice funkční, ale uznávám že nepříliš elegantní. Proto se jeví jako vhodné přijmout návrh, který se objevoval již zpočátku na ještě o něco menší motory, kde je vyrovnanost výkonů se současnými 400 reálná.
Velikost motoru je definována na prvním místě rozměry, hmotnost je až druhé kritérium. Toto vlastně není změna, již v původním návrhu se pojem velikosti objevil, posun je pouze v tom, že se význam rozměrů zdůrazňuje a posouvá do pozice primárního kritéria. Důvod je prostý - tuto hodnotu lze v případě sporu kontrolovat obyčejnou "šuplérou" zatímco hmotnost by nutně budila spory na téma obsahuje-li i konektory a jiné dohady u hraničních případů, složité by to bylo u motoru napevno přiletovaném k regulátoru atd. Důvod, proč nebylo možno hmotnost z pravidel zcela vypustit je to, že u menších motorů 2208 existuje poměrně značná variabilita délky statoru a magnetů (určitě od 8 do 10mm, ale možná se najdou i delší), zdá se ale, že motory s udanou hmotností do 45g mají vesměs rozměry statoru a magnetů vyhovující. Hodnota 48g v pravidlech je tedy míněna jako 45g plus rezerva tolerance, nesnažte se tedy prosím spekulovat s tím, že třeba 50g je jen o kousek více. Pokud by někdo měl motor s větší váhou, tak projde pouze v případě, že bude doloženo (například demontáží motoru), že stator nemá větší průměr než 22mm a délku 9mm (opět je těch 9mm míněno jako 8mm plus tolerance, 10mm určitě přijatelných nebude!). Snahou je každopádně držet motory v poměrně unifikované a srovnané podobě, proto je dán maximální průměr (a ten by se měl chápat poměrně striktně, už proto, že s touto hodnotou problém není, 27,7mm mají prakticky všechny motory této třídy). Kratší motory s větším průměrem vhodné k pohonu větších vrtulí nebudou povoleny. Nemění se důvod stanovení minimální velikosti vrtule - při absenci tohoto pravidla by bylo možné užít speciální vrtulníkový motor (třeba od Scorpionu) s "pylonovou" vrtulí a s malým modelem by se dalo dosáhnou velmi velkého výkonu (neřešme teď, byla-li by tato koncepce praktická), s vrtulí od 10x6 nahoru je podobný extrém prakticky vyloučen.
Kvůli redukci výkonů je stanoveno i striktní použití pouze dvou Li článků, s 8xNiMH by se výkony citelně posunuly. Nicméně pokud by více lidí mělo zájem využít případných "přebytků" NiMH článků, tak by se dalo případně diskutovat o variantě například 6 článků tohoto druhu (muselo by se otestovat). Na rovinu říkám, že toto nebudu nějak "proaktivně" zkoumat, ale v případě širšího zájmu je to věc, na které by se bylo možné domluvit.
Velikost motoru je definována na prvním místě rozměry, hmotnost je až druhé kritérium. Toto vlastně není změna, již v původním návrhu se pojem velikosti objevil, posun je pouze v tom, že se význam rozměrů zdůrazňuje a posouvá do pozice primárního kritéria. Důvod je prostý - tuto hodnotu lze v případě sporu kontrolovat obyčejnou "šuplérou" zatímco hmotnost by nutně budila spory na téma obsahuje-li i konektory a jiné dohady u hraničních případů, složité by to bylo u motoru napevno přiletovaném k regulátoru atd. Důvod, proč nebylo možno hmotnost z pravidel zcela vypustit je to, že u menších motorů 2208 existuje poměrně značná variabilita délky statoru a magnetů (určitě od 8 do 10mm, ale možná se najdou i delší), zdá se ale, že motory s udanou hmotností do 45g mají vesměs rozměry statoru a magnetů vyhovující. Hodnota 48g v pravidlech je tedy míněna jako 45g plus rezerva tolerance, nesnažte se tedy prosím spekulovat s tím, že třeba 50g je jen o kousek více. Pokud by někdo měl motor s větší váhou, tak projde pouze v případě, že bude doloženo (například demontáží motoru), že stator nemá větší průměr než 22mm a délku 9mm (opět je těch 9mm míněno jako 8mm plus tolerance, 10mm určitě přijatelných nebude!). Snahou je každopádně držet motory v poměrně unifikované a srovnané podobě, proto je dán maximální průměr (a ten by se měl chápat poměrně striktně, už proto, že s touto hodnotou problém není, 27,7mm mají prakticky všechny motory této třídy). Kratší motory s větším průměrem vhodné k pohonu větších vrtulí nebudou povoleny. Nemění se důvod stanovení minimální velikosti vrtule - při absenci tohoto pravidla by bylo možné užít speciální vrtulníkový motor (třeba od Scorpionu) s "pylonovou" vrtulí a s malým modelem by se dalo dosáhnou velmi velkého výkonu (neřešme teď, byla-li by tato koncepce praktická), s vrtulí od 10x6 nahoru je podobný extrém prakticky vyloučen.
Kvůli redukci výkonů je stanoveno i striktní použití pouze dvou Li článků, s 8xNiMH by se výkony citelně posunuly. Nicméně pokud by více lidí mělo zájem využít případných "přebytků" NiMH článků, tak by se dalo případně diskutovat o variantě například 6 článků tohoto druhu (muselo by se otestovat). Na rovinu říkám, že toto nebudu nějak "proaktivně" zkoumat, ale v případě širšího zájmu je to věc, na které by se bylo možné domluvit.
Jako poslední bod k střídavým motorům závazně slibuji, že budu na tomto blogu (nebo jiném místě) publikovat příklady plně legálních motorů (případně i nelegálních se zdůvodněním), proto v praxi bude méně zkušený modelář bez obav sáhnout po schváleném typu a nic neměřit. Není zájem o vazbu na žádného výrobce, takže motor lze vybírat dle libosti, pokud by snad měl nějaký prodejce/dovozce zájem o zařazení motoru na potvrzený seznam, tak může sám provést měření podle údajů, které ukážu v brzké době na nějakých příkladech, popřípadě mi ho může zaslat k otestování (přirozeně bude publikace zdarma, opravdu není zájem nikoho zvýhodňovat či naopak omezovat).
Závěrem ještě několik poznámek k přechodu ze čtyřstovek. V první řadě je nutno zdůraznit, že se pro naši kategorii RCEJ ani teoreticky nepočítá s tím, že by se čtyřstovky zrušily, případné změny mohou nastat až v momentu, kdy by došlo k většímu sjednocení mezinárodních pravidel a to se na 100% netýká roku 2009 a patrně ani roku 2010. A jelikož výkony motoru třídy 2208 jsou opravdu spíše menší, tak není naprosto žádný důvod k překotným krokům. Sice bych asi už dnes neinvestoval do nových převodovek pro čtyřstovky, ale na druhé straně bych ty už pořízené nevyhazoval a nechal je dožít nikoli v šuplíku, ale pěkně v provozu. Pokud se ale k přechodu rozhodnete, tak ve většině případů nebude s výměnou motoru žádný problém, oběžku jsem dostal bez problémů do Q10 s původním trupem, do Q10 s gondolou Relax, do Filipa 400 i do Ambrosie, tyto modely jsem byl všechny schopen i vyvážit posunem baterek, pouze u jedné verze Q10 bylo vhodné užít o něco těžší LiPOL. Určité potíže s instalací motoru byly pouze u Siesty, tam je nutno říci, že se motor montuje dost špatně (špička nemá menší průměr než u ostatních uvedených modelů, ale má trochu problematický tvar), nicméně i tam jsem BLDC nakonec dostal s kabely dovnitř, variantu s vedením přívodů k motoru venkem jsem ještě použít nemusel. Proto si každý může vybrat dle libosti sám...
3 komentáře:
zdravim,
no musim uznat ze 2208 je uz rozumnejsi,a rozhodne omezeni velikosti hodnotim jako chytre.
je toto stanovisko nejak oficialni,nebo jen prispevek na blogu?pokud je to ofic, je o tom nekde nejaky "zapis" uz ?
Ad oficialita - pravděpodobně dnes večer rozešlu mailem informaci na kluby podle seznamu od Jirky Veselovského. Včera jsem jednak neměl čas a za druhé jsem to chtěl nechat ještě krátce odležet, jestli se neobjeví nějaká zásadní "bota", ale jelikož to na to nevypadá, tak to rozešlu. Moje představa je, že bych pak nechal lhůtu cca 14dní na zásadní připomínky a pak se vydá finální verze, která jednak určitě zahrne nějaké stylistické učesání jak v definici, tak hlavně ve zdůvodnění a výkladu (tam už jsem několik námětů zachytil) a případně i další změny, budou-li nějaké. Nejpozději v polovině listopadu by tedy měla být specifikace, která by byla pro sezónu 2009 vnímána jako závazná...
Přirozeně nemohu vyloučit ze strany klubů nějakou "revoluci" a smršť protestů, ale jelikož návrh jde s parametry a možnými výkony BLDC dolů a i jinak je celkem v souladu s dosud vyjádřenými námitkami, tak si spíš myslím, že k dohodě dojde a závěr se od toho zde uvedeného bude lišit jen minimálně.
aha,
ok myslim ze mensi motory jsou rozhodne lepsi, 2212 by z toho udelaly nejake raketomety ...
Okomentovat