Následující článek se zabývá problematikou nastavení výškoměru pro kategorii F5J. Popisuje nastavení slovenského výškoměru Altis V3, který je u nás zatím asi nejrozšířenější, konkrétní hodnoty firmware se týkají pouze tohoto zařízení. Obecné informace, jako je například způsob připojení, se nicméně týkají i jiných zařízení.
Příprava výškoměru k použití
První zásadní rada - po obdržení výškoměru od výrobce ho nepokládejte za funkční! Není žádná garance, že je v něm nahrán aktuální firmware (navíc jak zjistíte později, tak aktuální firmwarů je více) atd. Proto se nejprve připojte na stránku výrobce http://www.aerobtec.sk a stáhněte si následující věci:
- Ovládací software Altis v3 Flight Manager ve verzi 2.něco. Podstatná je verze 2, verze 1.x je už neaktuální. Rozeznáte to na první pohled po zapnutí, verze 2 má v logu červený motiv, u jedničky tato barva chybí, tím na první pohled zjistíte, že máte starý software
- Aplikaci Altis v3 firmware updater
- Aktuální firmwary - jeden z řady 2, druhý z řady 5 (bude vysvětleno následně)
- Pokud jde o první instalaci na dané PC, tak ještě ovladače (drivery) pro FTDI sériový port (tento čip se skrývá v USB rozhraní Altisu).
Rozběhneme komunikaci s USB portem. Toto nehodlám popisovat - podle mě je celkem dobře popsáno v návodu výrobce a v případě potřeby vám pomůže každý počítačový nadšenec v okolí, nejde o nic specificky modelářského.
Nastavovací menu Altis V3, červeně označeny věci které se budou nastavovat |
Nainstalujeme Altis V3 Flight manager, zadáme (opět je v návodu) číslo použitého COM portu a z menu Tools(Nástroje) vybereme poslední položku Altis V3. Pokud je ve výškoměru aspoň trochu aktuální firmware, tak by se měly zobrazit nastavené hodnoty a verze firmware. Pokud by verze firmwaru odpovídala tomu, co je popsáno dále v konkrétních postupech zapojení. Obvykle ale buď bude firmware nevyhovující, anebo se dokonce objeví chyba komunikace. Chyba komunikace velmi často znamená, že je ve výškoměru "historický" firmware verze 1.x, který si s aktuálním Flight managerem nerozumí. Proto je nutné nahrát správný firmware.
S firmwary je to u Altisu v3 v podstatě jednoduché - paralelně vznikají dvě řady - verze 5.x je pro F5J striktně podle FAI, verze 2.x je pro volnější nastavení. Doporučuji si stáhnout nejnovější verze obou řad (v momentu psaní článku 2.1 a 5.2). Pak stačí na PC spustit předem připravenou aplikaci Altis firmware updater, vybrat firmware z variant popsaných dále a nechat aktualizovat, vše by mělo proběhnout bez potíží. Po instalaci firmwaru by již mělo být možné provést nastavení ve Flight manageru bez problémů.
Následuje již popis tří variant nastavení, které přicházejí na soutěžích v úvahu...
Varianta 1 - striktně podle pravidel FAI
Pokud je soutěž vyhlášena přesně podle pravidel FAI, tedy bez možnosti restartu, je nastavení celkem snadné a není o čem spekulovat.
Altis připojíme mezi přijímač a regulátor a nahrajeme do něj firmware řady 5.x (aktuální je 5.2). To je v podstatě vše, u této řady firmwaru jsou "nelegální" funkce stejně blokovány. Nicméně pro pořádek a přehled neuškodí v ovládacím menu zrušit zaškrtnutí výškového spínače a možnosti restartu a ověříme interval záznamu (0,3s vyhovuje). Mělo by být rovněž nastaveno 30s pro automatické vypnutí motoru. To je vše - může se letět.
Varianta 2 - je povolen restart motoru
Pokud pořadatel povolí opakované zapnutí motoru pro záchranu modelu (samozřejmě za nulu), tak máme dvě možnosti. Buď necháme stejné zapojení jako pro FAI a změníme firmware anebo naopak zachováme firmware, ale regulátor a výškoměr zapojíme paralelně (Y kabel). Konkrétní situace je pak následující:
Z hlediska nastavení výškoměru a firmwaru nemusíme měnit vůbec nic. Celá změna spočívá v tom, že nyní nebude výškoměr zapojen v sérii, nýbrž paralelně, viz obrázek.
Tato varianta má výhodu v tom, že je zachován firmware, další výhoda je v omezení počtu konektorů mezi regulátorem a přijímačem v případě použití BEC v reglu. Naopak to má jednu nevýhodu - Altis v tomto zapojení nevypne motor 30s po startu, soutěžící si musí toto hlídat sám.
Varianta 2b - zapojení jako u FAI, ale jiný firmware
Zapojení bude stejné jako u varianty 1, tedy v sérii. Do regulátoru ale nahrajeme firmware řady 2 (aktuální 2.1), který umožňuje zapnout volbu "Emergency motor run". Nastavení v ovládacím panelu bude stejné jako u FAI, tedy nezapínat výškový spínač, stejná frekvence vzorkování i časový limit 30s. Odlišnost je pouze v tom, že nyní zaškrtneme volbu nouzového spuštění motoru a na rozdíl od FAI firmwaru 5.x bude funkční. Není co dodat, při tomto nastavení vše funguje - Altis perfektně zapíše FAI výšku, umožní znovu zapnout motor, ale okamžitě po druhém zapnutí motoru začne blikat sekvenci - - -, ted tři nuly.
Toto zapojení je výhodné pro případ, že budou na různých akcích pravidla uplatněna různě - není nutno nic přepojovat, pouze večer před soutěží připojíte výškoměr k počítači a nahrajete firmware, který bude potřeba. Druhou výhodou je zachování funkce automatického vypnutí po 30ti sekundách.
Samozřejmě je praktické mít na soutěži k dispozici notebook. Já sám užívám takřka historický mrňavý netbook ASUS EEE 4G s displejem 7 palců a SSD diskem pouze 4GB - na práci s Altis plně stačí, jak jistě dosvědčí i řada soutěžících, kterým jsem Altisy na soutěžích programoval. Výhoda podobného "mrněte" je v odolnosti, zůstatková cena je prakticky nulová, takže se o to člověk nebojí, přitom to ale stačí nejen na Altis, ale i na další modelářské věci jako třeba programátor regulátorů Castle Creation atd. V dnešní době již se takto malý netbook nevyrábí, nicméně třeba jeho nástupce EEE PC X101 jistě vyhoví ještě lépe, výkon je dnes vyšší :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat