úterý 11. listopadu 2008

Malé zamyšlení nad vývojem RCEJ

Téměř jisté zavedení malých oběžek vede kromě jiných otázek i k debatám na téma, zda bude nárůst výkonů, zda se bude létat do šílených výšek atd. Podle mého názoru ale tyto diskuze trochu přehlížejí jednu zásadní skutečnost - totiž obrovský rozvoj kategorie RCEJ už se čtyřstovkami.
Uvedu konkrétní čísla.
V roce 2007 jsem začal v půlce sezóny létat soutěžně se čtyřstovkou na přímo s LiPOL. S tímto modelem jsem létal 200-210m vysoko a byl to tehdy dost jasný nadprůměr. Do konce roku jsem po využití převodovek dosáhl na cca 260m a v té době to byla špička. Sezónu 2008 jsem ale už začal s výškami nad 300m, do konce roku jsem se dostal na standardní hodnoty kolem 350m a i přes tento nárůst mám spíš pocit, že jsem za absolutními maximy spíš malinko zaostal. Pro rok 2009 počítám, že při použití čtyřstovky (kterou budu pořád mírně ladit kvůli plánované účasti v EuroCupu) budu za 60s celkem spolehlivě létat do cca 400 metrů. K tomuto není moc co dodat - nárůst na dvojnásobek bez jakékoli změny motorů za cca 2 roky je prostě obrovský.
Co se stane po povolení BLDC? Testů jsem dělal celou řadu a výsledky jsou dost podobné čtyřstovkám - model o hmotnosti 530g jsem schopen dostat do cca 350m, malý lehký model půjde přes 400m, ale bude v jisté nevýhodě v kluzu a viditelnosti, naopak větší modely budou létat třeba do 300m, ale budou mít větší možnosti v kluzu. Pro mě je to v podstatě to samé jako dosud, podotýkám že výšky uvedené u čtyřstovek jsem létal s LiPOL, takže se u mě hmotnost modelů příliš nemění (pokles o maximálně 40-50g). 
Čekal bych ale zásadní změnu v něčem jiném - myslím si, že se hodně srovnají výkony mezi absolutní špičkou a řekněme průměrem. U čtyřstovek byly mnou udávané výkony pro hodně lidí zcela nedosažitelné, navíc byly hodně podmíněny ochotou věnovat se nadstandardní údržbě a přiznejme si často i tím, jak rychle čtyřstovka shořela. U BLDC ale rozdíl mezi "šílenci" a "normálními lidmi" tak velký nebude, zkušenosti dost jasně ukazují, že extrémní přetěžování malých oběžek nemá cenu, chovají se trochu jinak než čtyřstovky, ani tak moc neodcházejí, spíš se ale při přetížení velkou vrtulí lidově řečeno "zadusí" a výkon prostě nahoru nejde.
Bude tento trend pozitivní nebo negativní? Nevím, na jednu stranu je vyrovnanost výkonů kladem, ale na druhé straně tu hrozí, že podobně jako v RCEN či RCEO naroste význam přistání proti plachtění. Pro rok 2009 asi žádné řešení neexistuje, ale pokud se obavy potvrdí, tak bude nutné něco vymyslet. Osobně bych se klonil k tomu postupně definitivně opustit naše "národní specifika" a přejít plně na styl létání mezinárodní F5J/F5J400/F5Joutrunner. Při tomto stylu se doba motorového letu odečítá od výsledných bodů, do letu tedy přibyde prvek taktiky, kdy si každý volí, zda poletí na motor na jistotu do velké výšky anebo vypne dříve, získá tím více bodů, ale taky může dost ztratit. Že to přispěje k významu schopnosti plachtění je asi jasné.
Ale nechme se překvapit, toto je zatím opravdu výhradně v pozici vzdálenějších vizí, které určitě nebudou mít žádný velký vliv na sezónu 2009...

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Nevim jestli je odecitani motorovyho casu od letovyho dobry napad. Hodne by tim narostla dulezitost motorovyho letu. Podobna situace je pekne videt u RC-V2 a F3J: na V2 nikdo delku (a v podstate ani vysku) vleku resit nemusi, protoze ukol zni "naletej 7 minut v 10 minutovem pracaku" U F3J je ukol "naletej co nejdelsi cas v 10 minutovem pracaku" a to znamena co mozna nejkratsi vlek. Takze rostou pozadavky na vykonnost a vahu modelu ( a tim jeho cena) protoze z vysek po 2-3s vleku se s 2,4kg "cihlou" moc carovat neda. Ve V2 takove pozadavky nejsou, protoze za 8-9s vleku se da i tezsi model dostat do dobre vysky, ze ktere se uz da neco vymyslet.
Jako lepsi napad, pro omezeni "stratosfer" by mi prislo zkraceni motorovyho letu.

Michal Vágner

Anonymní řekl(a)...

Za sebe říkám, že odečet motorového letu v pracovním čase (myslím tím dobu motorového letu od 1s do max 60s) a tím možnost taktizovat se mi líbí. Jako další klad bych viděl sblížení se s pravidly podle kterých se létá v jiných zemích (F5J-400).
Honza Mlejnek

fotozona řekl(a)...

Pro Michala - zkušenosti s F3J jsou užitečné, ale přece jen nesedí přesně. U RCEJ je dosažená výška daná stoupavostí modelu a pokud se tedy zkrátí doba chodu motoru, tak přirozeně stoupnou nároky na model (i pilota) jak v kluzu, tak zase ve stoupání, tohle se nedá tak docela porovnat s RCV2, kde je dosažená výška celkem pevně dána. Prosté zkrácení motoru tedy sice do jisté míry řeší "stratosféry", ale boj o maximální stoupavost modelu naopak spíš akceleruje. Tím ale neříkám, že to je úplně špatný nápad - pořád by to zlepšilo situaci z hlediska zraku a rizika ztráty modelu, což není zas tak málo...

Anonymní řekl(a)...

Vyzkoušel jsem zatím jen tři motory a moje zkušenosti tedy nejsou tak hluboké jako tvoje, přesto si dovolím napsat, že pokud se neobjeví nějaký zázračný motor, který bude výrazně převyšovat výkon motorů běžně dostupných, bude vše v pořádku. Ovšem viditelnost modelu je problém větší, přesto, že můj zrak je zatím 100%, mám ke konci motorového letu s rozpoznáním polohy modelu potíže.Po přechodu do kluzu už je vše v pohodě, ale nejednou jsem se zapotil a měl jsem na mále. Přesto bych další změny pravidel ponechal na dobu prázdnin 2009, kdy bude vše jasnější.
Radim Barč

fotozona řekl(a)...

Souhlasím, jen napíšu ještě jednou ať je jasno a neobjeví se nějaká fáma: o změně ve stylu přechod na F5J hodnocení jsem sám za sebe pro rok 2009 ani neuvažoval a ani to nehodlám sebeméně prosazovat (a nevím ani o nikom jiném, kdo by to chtěl) - pokud tato změna ano, tak až na rok 2010.
V roce 2009 se dá uvažovat pouze o nějaké kosmetické změně typu zkrácení doby chodu motoru a souhlasím s tím, že pokud by na to došlo, tak je optimální doba k úpravě o prázdninách, které do jisté míry dělí sezónu na dvě části. Ale věřím, že to nebude nutné a případné změny budou stačit až na rok 2010.

Anonymní řekl(a)...

2 Tomas: Soucasny stav je dost podobny V2 v nasledujicim: spickovy pilot s vybornym modelem (se spravne naladenym pohonem) da za 1 minutu 400m (ale aby v pohode naletal mu staci 150m). Prumerny pilot s prumernym HW da 250m, ze kterych to sice jen tak tak, ale naleta. Oba se pak utkaji na pristani a i prumerny pilot tak muze vyhrat.
V pripade ze se motorovy let bude odecitat od letoveho casu to bude vypadat takto: spickovy pilot poleti za necelych 30s do 150m, ze kterych to uz naleta a prumerny pilot bude muset stoupat celou minutu do svych potrebnych 250m. I kdyz bude pristavat sebelip, tak tech 30s motoru nesmaze a o "bedne" si muze nechat jen zdat.

Otazka je, jak dlouho to toho prumerneho bude bavit jezdit delat krovi, kdyz pred tim bojoval o bednu. Mozna je to zbytecna obava, ale prave v F3J-V2 tohle dost casto slychavam.

m.v.

Anonymní řekl(a)...

m.v. ma pravdu, to je pravda,pak by to bylo jen o penezich. a to ted neni! (jinak mv = (corado?))

Anonymní řekl(a)...

2 Admin: Omlouvam se, samozrejme m.v.= Michal Vágner.