V sobotu 15.10.2011 jsme se synem vyrazil na naši první soutěž kategorii F5J FAI, tedy s měřením výšky. Na tomto místě se chci trochu ohlédnout jak za vlastní soutěží, tak ale zejména trochu rozebrat mé dojmy z této nové kategorie.
Nejprve k soutěži. Tady není moc co rozebírat - cesta sice dlouhá, ale bez větších problémů, letiště v Dubnici je pěkné, přijetí přátelské :-) Počasí na říjen také ušlo, problém byl jen dost sílící vítr, což pro naše lehké RCEK modely nebylo právě ideální. Nicméně Martin s Ambrosií zvládl soutěž bez škrábnutí, dokonce získal 2x 1000b. Zbylé starty už mu tolik nešly, ale napoprvé to šlo. Můj průběh byl divočejší. Létal jsem se Scorpionem - první let celkem dobrý, ale v druhém letu jsem vyrobil nulu po technické selhání (model ale nijak ohrožen nebyl). Po vyřešení problému jsem dělal co se dalo, další dva lety byly podařené (jeden dokonce za 1000b), takže jsem před posledním kolem vůbec nebyl bez šance na dobrý výsledek (tak do první pětky). Bohužel ale právě moje skupina letěla do totálních sraček (vítěz skupiny bral 1000b za pouhých 6 minut letu) a mě se dařilo ještě o něco hůře, takže jsem nakonec skončil až na 12. místě. Ale škody nulové, navíc jsem přivezl výškoměry a nový trup na Scorpiona, takže pohoda :-)
Teď ale vážněji k dojmům z pravidel. Rozdělil bych to na věci plynoucí z "potíží vzniku" a pak na "problémy systémové".
V té první oblasti je samozřejmě patrné, že zatím soutěžící nemají pravidla zažitá, takže padala řada "blbých dotazů", ale to není podstatné, to se všichni rychle naučí. Další komplikací je občasný problém s indikací výšky. Já byl jeden z těch, kdo testovali nové slovenské výškoměry Altis a problémy nebyly, celkem pohodové je i čtení pomocí počítání blikání diody. Vypadá to jako pěkná "blbárna", ale v reálu jsme se s časoměřičkami vždy shodli na započtené hodnotě nejpozději na druhý pokus, takže výsledek do minuty (sundání křídla u Scorpiona trvá déle :-))) Naproti tomu byly nějaké potíže s výškoměry slovinskými (s externím displejem), například se občas resetovaly při tvrdším přistání. Ve většině případů bylo možno výšku načíst v počítači, ale zachytil jsem, že pár lidí problém mělo. Nicméně nezdá se to být neřešitelné - už v této fázi bylo bez problémů určitě aspoň cca 90% startů. Celkově si myslím, že se soutěže s výškoměry není třeba bát nijak extrémně.
Z hlediska celkového pocitu ze soutěže a pravidel je to složitější. Dobré je, že pravidla opravdu omezí výšky - i za daného nevalného počasí se létalo pod 200m, penalizace za překročení je krutá. Za optimálního počasí by se určitě výšky ještě podstatně snížily.
Na druhé straně mě ale docela štvalo to, že člověk vlastně vůbec netuší, jak si v letu stojí a to, že třeba proti RCEK hodně odpadá ten přímý souboj. Bylo to typické v prvním kole - letěl Martin a říkal jsem si nic moc, pak jsem letěl já a hodnotil jsem to jako vyložený průser. A pak jsem se podíval na výsledky a s otevřenou pusou jsem zjistil, že ve skutečnost Martin udělal 1000b a já docela dost přes 900b - lidé s delšími časy zkrátka letěli o poznání výše. Příjemné překvapení, ale z hlediska dojmu ze soutěže mě to až tak moc nenadchlo. Navíc se nepříznivě uplatňuje zlom na 200m - pokud jeden pilot letí do 180m a druhý do 190m, tak je rozdíl přijatelných 5b. Jenže jakmile někdo ulétne třeba na pouhých 203m, tak má za tři metry nad 200m devět bodů navíc, což vůbec neodpovídá reálné výhodě a dost to naštve. Při lepším počasí to asi nebude tak zlé, to se všichni budou snažit létat tak maximálně do 150m (i méně), ale když to nosit nebude, tak je potřeba letět k 200m velká a soutěž se popravdě dost mění v loterii. Teoreticky to půjde řešit tím, že se ve výškoměru aktivuje výškový spínač, ale jednak to ve stávajících firmwarech není ošetřeno a velkou otázkou je i to, jak se k tomu bude stavět finální podoba pravidel. Kolem tohoto asi bude dost rozpaků i v budoucnu.
Celkově si ale myslím, že tato kategorie stojí za vyzkoušení. Přináší to něco nového a zejména při dobrém počasí budeme určitě svědky řady zajímavých letů. Můj závěr je, že bych kategorii všem umírněně doporučil. Mimochodem i moje vlastní létání v Dubnici ukazuje, že se vůbec není nutno bát vyrazit na soutěž s RCEK modelem, nemusí ztrácet nijak moc, za jistého počasí může být proti "velkým ptákům" dokonce i v jisté výhodě.
A ještě odkaz na nějaké fotografie z akce....
Žádné komentáře:
Okomentovat