sobota 29. října 2011

Shock F5J

Uvedl jsem do chodu nový model určený především na "výškoměrové" F5J. Po dvou dnech létání přišel čas na drobný popis. Model pochází od MG model, rozpětí je 3,5 metru. Provedení je zakázkové - nakonec to vyšlo na křídlo s D-boxem ze spread tow uhlíku, v zadní části profilu se najdou pod sklem také uhlíkové křížové výztuhy. Pro odlehčení je výplň z Rohacelu (běžný Shock používá těžší Herex). Nosník je na elekroverzi poměrně silný, uvažuji i o létání s větroňovým trupem, proto se nadalo tolik šetřit. Trup je převážně uhlíkový.
Z hlediska osazení jsem uvažoval více variant, nakonec to vyšlo následovně:
Motor je Kontronik Kira 480/34 s převodovkou 5,2:1, regulátor CC Phoenix ICE 50A. LiPOL je tříčlánek, prozatím jsem létal výhradně s 3s Nanotech 2200mAh 45C, ale už mám vyzkoušeno, že model vyvážím i s tříčlánkem 1300mAh, což bude patrně standardní pohon pro F5J FAI. S vrtulí 13x11 model spolehlivě stoupá cca 7-8m/s, což na FAI úplně stačí, předpokládám, že regulátor zvládne i něco jako 14x12 a dostanu se na 10m/s. V obou případech se pohybujeme v oblasti velmi slušné účinnosti, takže by šlo zkusit i Autonomy a podobné kategorie.
Zbytek eletroniky je běžný - 2x Hitec HS125MG na křidélka, 2xHS65MG na motýla. Jediný kix se mi podařil u klapek, kde jsem se uklikl při objednávce - koupil jsem digitály Graupner DES586, ovšem až po prvním očesání převodu jsem zjistil, že nemají kovové převody - měly to být DES587... Ach jo :-( Nicméně zatím zůstavají tato serva, patrně je po dalším očesání předělám na 587 - 586 a 587 jsou identická, bude stačit vyměnit převody. Přijímač je Futaba 6208 FASST, napájím přímo z regulátoru - ICE50A má 5A BEC a při velmi mírné zátěži regulátoru to není nějak extra riskantní. V případě nasazení na F5J Euro bych dokázal z pohonu vyrazit možná až 1,5kW, ale to už bude potřebovat jiný regulátor a pak by patrně došlo i na samostatné napájení přijímače.
Co se týče vzletové hmotnosti, tak plně osazený model bez baterek váží 1900g, což znamená letovku malinko přes 2100g s Nanotech 2200mAh a asi 2040g s 1300mAh. S ohledem na to, že model je poměrně hodně pevný, nejde o vyložené "ultralight" to pokládám za slušný výsledek.

Letové vlastnosti jsou příjemné, model je velmi hodný. V podstatě ani moc nepotřebuje v termice "klapkovat", profil má dostatečný vztlak už "v základu". Bude přirozeně nutno doladit diferenciace křidélek a motýla, ale zásadní problémy nečekám. Už druhý den létaní jsme si se synem dali soukromou soutěž s výškoměry (on létal s Ambrosií)  a natočil jsem nejeden stoupavý proud, prozatím mám maximum z nejnižší výšky 132m, ale bude se to tlačit dolů :-) Celkově lze zatím mluvit o značné spokojenosti. Malá galérie snímků je na Picase...

Žádné komentáře: