neděle 23. října 2011

Altis V3 - výškoměr pro kategorii F5J FAI

Definice FAI výšky
Pro létání v nově vznikající kategorii F5J podle FAI je nezbytný výškoměr s funkcí záznamu tzv. FAI vypínací výšky.  Základní princip je dán pravidly  - výškoměr se připojí na kanál plynu. Spuštění motoru aktivuje záznam. V okamžiku vypnutí motoru se začne počítat 10 vteřin, za tzv. FAI výšku pro výpočet skóre se pokládá nejvyšší naměřená hodnota od startu modelu do konce těchto 10ti vteřin. Po uplynutí 10ti vteřin se výškoměr změní v běžný záznamník pouze s kontrolou nového zapnutí motoru, při novém spuštění hlásí chybu, tedy nulu za let. Poslední požadavek - výškoměr musí být schopen oznámit "FAI výšku" časoměřiči přímo po letu nějakým jednoduchým způsobem bez potřeby počítače.
Další případné funkce už jsou na delší diskusi a mohou se lišit, navíc můžou nastat ještě určité změny v pravidlech (například striktně znemožnit restart motoru atd.), podstata je nicméně v tom výše uvedeném.

Prvním vyhovujícím přístrojem na trhu byl slovinský výškoměr Altimeter  od http://www.rc-electronics.org. V tomto příspěvku se podíváme na novou alternativu tentokrát ze Slovenska - měřič Aerobtec Altis V3.

Výškoměr Altis - vpravo je "letová část", vlevo FTDI USB interface
Altis V3 je malinká krabička (přesněji plošný spoj ve smršťovací fólii) o hmotnosti pouze 4,5g. Standardní připojení je na kanál plynu - výškoměr se zapojí na patřičný kanál v přijímači, regulátor se pak připojí na výškoměr. Alternativně lze použít i V-kabel (pak je vyloučeno ovlivnění motoru) anebo (pro jiné kategorie) lze výškoměr připojit vlastně kamkoli na napájení, pak z něj bude běžný záznamník výšky.


Nastavení parametrů
K počítači se připojuje přes USB -  součástí dodávky je klasické FTDI rozhraní, ke kterému se výškoměrová část připojí. Dodaný software funguje pouze na MS Windows, prozatím mám ověřeno ve WINXP Home v mrňavém netbooku Asus EEE a pak ve Windows 7 64bit spuštěných na Apple Macbook pomocí VMWare Fusion. V obou případech vše fungovalo bez podstatných potíží. Z aplikace se provede prvotní nastavení a pak lze přirozeně stáhnout a ulořit grafy jednotlivých letů "pro poučení".
Přímo na soutěži ale počítač není třeba, FAI výška je zobrazena blikáním LED. Poměrně snadné  - odbliká postupně tři číslice, pak je delší pauza. Počítají se "bliky", nula je delší svícení. Jak jsem napsal v článku o soutěži v Dubnici - může to vypadat jako "blbárna", ale v praxi jsme se s časoměřičkami bez jediné výjimky shodli vždy nejdéle na druhý pokus a proces odečtu netrval víc než minutu, obvykle spíš do 30s, takže bez problémů.
Celkové hodnocení je poměrně pozitivní, měřiče jsme obdrželi v Dubnici až těsně před soutěží, ale  rozchození bylo bez potíží. Dokonce jsem přímo na poli rozchodil ovládací software na mini netbooku, čehož Palo Lishak pohotově využil k tomu, abych programoval switche i dalším lidem - myslím, že to názorně ukazuje, že rozchození a pochopení obsluhy není nic složitého :-) Nemá cenu hodnotit do detailu možnosti nastavení, protože software se dále vyvíjí, už v momentu psaní tohoto příspěvku je k dispozici nový software, který možnosti rozšiřuje (budu testovat nejdříve za týden). Nicméně už teď lze konstatovat, že se měření vypínací výšky není nutno nijak bát a průběh soutěže může být svižný a bezproblémový.

Altis v trupu - konkrétně Scorpiona a Shocka

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

V Tvojej definícii FAI výšky je jedna nezrovnalosť, ktorá by mohla byť pre niekoho dobrou zámienkou na špekulácie s vystreľovaním...
FAI-alt nie je max. výška z intervalu motor OFF až OFF+10 s :-)
Je to max. výška z intervalu od štartu motora po motor OFF+10 s.
Je teda málo pravdepodobné, že by vystrelenie mohlo priniesť nejakú výraznú výhodu.
Všetko ostatné si vystihol veľmi pekne.

Palo Lišhák
P.S.: vďaka za pomoc pri štarte ostatných ALTIS. Môj NB sa potom mohol venovať už len zostávajúcim ALTI2

fotozona řekl(a)...

Opravil jsem.
Jinak podle mě tohle nemá pro "vystřelení" význam vůbec žádný (10s je strašně dlouho), spíš by to mohlo hrát roli v tom, že by někdo našel stoupák na motor a pak chtěl před vypnutím motoru "vyklesat"...

Anonymní řekl(a)...

Nech už je to tak alebo inak, vyhľadanie FAI-alt medzi Motor-ON a OFF+10 s zaviedla pracovná skupina CIAM FAI ako "antizoom" opatrenie.
Moje pokusy s vystrelením cca 2200 g modelu pri stúpaní cca 25 m/s nepriniesli žiadne výrazné bodové zisky. Je oveľa jednoduchšie vypátrať nejakú termiku už počas motorového letu a po štandardnom vypnutí sa do nej napasovať...
Palo

fotozona řekl(a)...

Já to myslel trochu jinak - "antizoom" je těch 10s po vypnutí motoru, to nesporně smysl má. Ovšem tento účel by byl splněn i kdyby se bralo jen maximum mezi vypnutím motoru a 10s po něm, to že se bere maximum už od startu už na tomto nic nezmění, možná to ale omezí pokusy o vyklesání pod motorem při nalétnutí stoupáku.

Anonymní řekl(a)...

Ahoj.
Zvažuji koupi výškoměru pro kategorii F5J FAI a nevím jaký.Našel jsem,že by to měl umět i Unilog.
Poradíš prosím jaký koupit?
Děkuji Boban

Anonymní řekl(a)...

Unilog by to měl umět po úpravě firmware, ale zatím to ještě není publikováno. Navíc podle některých informací to bude umět jen Unilog 2, ne původní Unilog.
Takže zatím nelze nic garantovat...
Já sám mám 2x Altis V3 a nemám problém.

Anonymní řekl(a)...

Zdravím,jde zpracovávat informace a data z Unilog2 na Androidu???
Díky