neděle 7. srpna 2011

Scorpion (nejen) pro RCEK

Při víkendové soutěži RCEK v Nové Pace jsem dovršil jeden téměř dvouletý rest - dokončení modelu Scorpion od slovenské firmy Heinrich. Vše navíc šlo daleko víc "na ostro", než jsem zamýšlel, protože mi odešlo jedno servo v Ambrosii a tak jsem se Scorpionem letěl hned tři kola RCEK. Na mé výsledky to mělo vliv negativní, protože první let byl čistě o zalétávání, nicméně z hlediska získání zkušeností se Scorpionem to vůbec neuškodilo.
Scorpion je celokompozitový model o rozpětí 2320mm. Jeho asi největším problémem pro využití v RCEK  je o něco větší hmotnost - první Scorpiony nasazené u nás (R. Barč a J. Veselovský) měly hmotnost kolem 630g, což bylo ve stoupavém letu s daným motorem 2208 handicapem proti modelům na limitu 500g. Zřejmě proto Scorpion ze soutěží v ČR i přes výborné vlastnosti v kluzu zmizel, ostatně i ta dlouhá prodleva v zprovoznění mého kusu byla dána hlavně tímto - nechal jsem se tak trochu zastrašit. K dokončení mě přivedl spíše zájem o model pro první pokusy v Autonomy, F5J FAI a případně využití se silnějším pohonem v F5J Euro. 
Pro začátek jsem nicméně osadil RCEK pohon a rozhodl se přeci jen zkusit, co by dokázal v této kategorii. Hodně jsem šetřil hmotností a výsledná hodnota je 599g při následujícím osazení: AXI 2208/20, AER10x6, LiPOL Rhino 1050/40C, regl Turnigy Plush 30A, serva 4x noname 9103MG a 2x Futaba 3114 (na klapky), přijímač Orange 8ch FASST  bez krabičky.
První zkušenosti z letu jsou docela zajímavé. Na motor se stoupavost lehkému Magicu či Daidalu sice nevyrovná, nicméně střízlivý odhad je 9m/s s tím, že po doladění to 10m/s dá. Je to sice méně než celkem bez problémů dosažitelných 12 m/s u lehčího modelu, nicméně to ani není nějak extrémně slabý výkon.
Ovšem v kluzu se dějí věci... Scorpion ani tak nexceluje v absolutní hodnotě opadání, tam je ostatním špičkovým modelům podobný. Ovšem chování je odlišné o dost - rychlost letu bez klapek výrazně větší, schopnost oblétat velkou plochu také na poměry RCEK mimořádná. Dojem z letu je třeba ve srovnání s Ambrosií daleko blíže velkému F3B/F3J a v řadě případů to může být velká výhoda. Daní za to je ale mnohem náročnější pilotáž - Scorpion je docela potvora, která si nenechá tolik líbit, navíc k plnému využití jeho možností je třeba plně využívat mechanizaci křídla a klapkovat. Ale když se to člověk naučí, tak je potenciál modelu slušný.
Osobně jsem už po prvních pokusech dost přesvědčen o využitelnosti Scorpiona pro zmíněné létání v Autonomy a první pokusy s F5J. Myslím si ale, že by nemusel být od věci ani pro kategorii RCEK - možná bylo jeho určité odsouzení předčasné. Uvidíme po dalších soutěžích, kde už budu mít k dispozici plně zalétaný model...

Žádné komentáře: