úterý 22. července 2014

Něco o modelech raket 3 - první starty s raketou

Estes SkyWriter -
příklad stavebnice
použitelné pro začátek.
Historie a teorie motorů je za námi, přichází čas k prvnímu startu. První start by neměl být nijak komplikovaný a potřebujeme k němu následující věci:
  • Jednoduchý model rakety s návratovým zařízením na standardní motor průměru 18mm třídy A-C
  • Vhodný motor
  • Startovací rampu
  • Zařízení pro zážeh motoru
Uvedené body lze získat různě, pokusím se nadhodit několik vhodných variant.


Model rakety

Sice jsem zastáncem domácí stavby, nicméně pro úplně první starty mi nepřipadá jako špatný nápad zakoupit raketu ve formě stavebnice, nejspíše od firmy Estes. Nabídka například u firmy Pecka Modelář je docela slušná a ceny nejsou nijak extrémní - za 250-350 korun se najde pěkných pár vhodných modelů. Výběr lze realizovat podle vlastního vkusu, model by ale měl být určený na standardní motory o průměru 18mm. Rozměry volte spíše menší, průměr trupu 25-40mm, délka do 50cm, obvyklá vzletová hmotnost 35-70g. Koupí stavebnice (či dokonce hotového modelu, ale neuškodí trocha ruční práce na stavebnici) od firmy Estes získáme model zaručeně letuschopný a stabilní s promyšleným ložem motoru a vhodným padákem, stačí dodržet stavební návod.
Čistě domácí stavba rakety je samozřejmě možná a snadná, v zásadě se je nutno naučit jen dvě věcí - výrobu trupových trubek a výrobu hlavic. Ke zhotovení trubky je v jistém smyslu stále nepřekonatelná “socialistická metoda” založená na spirálovém vinutí několika vrstev papírové hnědé lepicí pásky, příležitostně nafotím a popíšu do podrobna. Hlavici lze vytočit pomocí běžné elektrické vrtačky z balsového hranolu, případně hustého polystyrénu (modrá pěna). Postupy nejsou složité, nicméně vyžadují trochu cviku a také počítejte s jistým nepořádkem v bytě, neobejdete se ani bez lakování, což je další věc vyžadující prostor. Pokud vás rakety zaujmou hlouběji, je nutné s tímto počítat, pro prosté vyzkoušení má stavebnice (zejména v E2X provedení, které nevyžaduje barvení) svůj půvab.

Vhodný motor

Pokud si to “prostě chcete zkusit”, tak je asi nejsnazší koupit motor Estes podle doporučení u dané stavebnice. Cena je sice vyšší, ale zakoupíte ho v ČR bez nutnosti něco shánět.  Pokud jste přesvědčeni, že si s raketami chcete pohrát více, tak se mi jeví jako nejsnažší cesta objednat ze zahraničí motory Klima. Rozměrově jsou s Estes A, B i C kompatibilní, takže lze použít bez úprav i ve stavebnicích, vyjdou ale výrazně levněji. 

Rampa a zařízení pro zážeh

Typický  "Starter Kit"
V zásadě stačí svářecí drát 3mm zapíchnutý do země. Sám takto létám nejčastěji hlavně proto, že drát mohu nechat trvale válet v kufru auta a je tak po ruce. Rampu lze ale přirozeně vyrobit i elegantněji, námětů se najde více. Za pozornost stojí i koupě stavebnice Estes ve formě “Starter kitu”, kdy je kromě stavebnice rakety zahrnuta i rampa a odpalovací zařízení. Cena těchto setů se pohybuje v rozmezí 600-850 korun a s ohledem na to, že dodaná rampa je pro menší modely použitelná prakticky “navždy”, to není špatná investice. Jinak se ale přirozeně dá zařízení pro elektrický zážeh snadno improvizovat s dvojlinkou, krokosvorkami a zvonkovým tlačítkem. U motorů Klima je pak přiložena zápalnice a k odpalu stačí zápalky…

Vlastní start

Při pečlivé přípravě podle návodu by mělo vše proběhnout bez problémů. Let probíhá ve fázích podle následujícího obrázku:
  1. Zážeh - elektricky nebo zápalnicí
  2. Start a aktivní fáze letu - do vyhoření TPH raketa zrychluje
  3. Dohoření TPH a přechod do setrvačné fáze
  4. Zpoždění motoru a let setrvačností
  5. Apogeum - vrchol dráhy
  6. Výmet návratného zařízení po dohoření zpožďovací slože. V ideálním případě následuje krátce po apogeu
  7. Bezpečný návrat na padáku až do přistání.

V ideálním případě vše proběhne bez problémů a další starty budou přecházet do rutiny. Nyní je již na každém zájemci, zda se rozhodne pro vlastní stavbu dalších modelů a případně přechod k větším modelům (nebo k soutěžním speciálům).

Typické problémy z mé zkušenosti

Doporučuji sice přečtení návodu stavebnice, nicméně přeci jen si dovolím několik postřehů.

  1. Mohou nastat problémy se zážehem. Toto je složité zobecnit, záleží na typu motoru. Je třeba zasunout palník či zápalnou šňůru dost hluboho do trysky. Při problémech může pomoci opatrně pročistit trysku a konec TPH vrtáčkem cca 2mm - vrtat jen rukou, ne vrtačkou!!! Minimálně u motorů Estes, Weco a Klima ale nebývají se zážehem problémy.
  2. Zaseknutí modelu na rampě - doporučuji vždy zkusit projet rampu vodítky “nasucho”. Zaseknutí modelu sice obvykle není nebezpečné (alespoň u menších modelů s motory do třídy C), model se prostě zasekne a motor vyhoří, ale znamená to zkažený start a vyhození několik desítek korun za motor.
  3. Nezapomeňte na ochranu mezi motorem a návratným zařízením! V návodu Estes stavebnic to samozřejme je uvedeno - používá se buď speciální nehořlavá vata či jiné vložky, funkčně stačí obyčejný toaletní papír. Pokud se toto opomene, může se padák seškvařit, což znemožní správné otevření.
  4. Hořící ochranná vložka. Z výše uvedeným souvisí další záludnost. Pokud použijete jako ochrannou vložku mezi motorem a návratovým zařízením obyčejný zmuchlaný ubrousek či toaletní papír, tak sice obvykle svůj účel splní dobře, ale některé motory ho mohou zapálit. Modelu se nic nestane, vložka je vesměs spolehlivě vyhozena ven, jaksi ale k zemi padá kus hořícího papíru :-( Nedělají to všechny motory, například u výmetné slože motorů Weco je ale zapálení vložky téměř jisté. Padající papír v nadpoloviční většině případů uhasne ještě před dopadem, je ale vhodné nechat pomocníka jeho pád sledovat a na místě dopadu najít a případné jiskry zlikvidovat. Optimální je přirozeně sehnat si nějakou nehořlavou ochranu…
  5. Problémy s otevřením padáku atd. Toto je těžké zobecnit, správný postup balení padáku a složení spojovacích šňůr je spíš otázka cviku. U prvních modelů ve velikosti zmíněné v článku se ale není nutno přehnaně obávat, pokud se z modelu vymete padák a hlavice ven, tak i s nerozbaleným padákem zpravidla padá model naplocho a celkem pomalu a dopad přežije jen s minimálním poškozením. U větších modelů to ale už nemusí být taková legrace a je na místě se balení padáku pořádně naučit

Žádné komentáře: