neděle 21. dubna 2013

Nový výškoměr Altis V4

Základem fungování nové elektroletecké kategorie F5J je dobře fungující výškoměr, který zaznamenává výšku vypnutí motoru. Z hlediska spolehlivosti zápisu výšky se celkem bez výhrad osvědčily již "loňské" modely výškoměru, já jsem používal Altis V3  slovenské firmy Aerobtec. Tyto výškoměry vlastním ve čtyřech kusech (pro sebe i syna), rukama mi prošlo minimálně dvacet dalších , které jsem při soutěžích v roce 2012 nastavoval. Z mého pohledu fungovaly dobře, vývoj se ale nedá zastavit a v tomto článku bych rád popsal nový model Altis V4, který posouvá zejména komfort obsluhy o úroveň výše.

Základní rozdíl mezi V3 a V4 je jasně patrný již z první fotografie - Altis V4 je osazen OLED displejem, informace o "FAI výšce" a případně i jiné hodnoty jsou tedy čitelné okamžitě. Odpadá tedy jak počítání "bliků" LED diody, tak připojovování externího displeje po letu. K tomuto není co dodat - je to veliký klad a časoměřičům to velmi usnadní práci (soutěžícím koneckonců také). Druhou nesporně příjemnou vlastností je skutečnost, že konektor MicroUSB je přímo součástí výškoměru, odpadá nasazování redukce pro komunikaci s počítačem. Cenou za tyto klady je nárůst rozměrů a hmotnosti. Nárůst hmotnosti z 4,5g na 8g je asi pro F5J nepodstatný, může ale trochu omezit využitelnost pro jiné kategorie, třeba F3K. Trochu větší problém mohou činit větší rozměry - z původních 27x14x6mm narostly na 33x20x6,5mm. K důsledkům tohoto se vrátím později. Každopádně ale první dojem z V4 byl velmi slušný.

Konfigurace pomocí počítače
Spolu s novou verzí Altisu byla vytvořena i nová verze ovládacího softwaru. Instalace softwaru i ovladačů pro V4 proběhla absolutně bez potíží, ověřeno jak na malém netbooku s Win XP Home, tak na výkonném stroji s Windows 7 64bit. Aerobtec má u mě plus za to, že nový sw podporuje v3 i V4 a uživatel obou verzí nemusí instalovat různé programy. Po spuštění programu Altis Flight Manager a volbě příkazu "Device" pro komunikaci s výškoměrem nabídne volbu použitého výškoměru, viz obrázek.
Následně se mi na první pokus nový výškoměr připojil a lze začít nastavovat. Logika nastavení je sice v podstatě stejná jako u staršího softwaru, je ale pojata jako "wizard-průvodce", kdy se nastavovací obrazovky prochází postupně (Next-Další).
Postup je celkově zjednodušen pro méně zkušené, v podstatě stačí vybrat typ soutěže (F5J, ALES/FXJ) a nastavení se provede, viz další obrázky. Samozřejmě je ale možné i uživatelské nastavení některých parametrů... Vtipnou novinkou pro tréningové létání je funkce automatického restartu - odletíte start, na zemi vidíte výšku. Při aktivaci funkce nyní můžete okamžitě letět znovu, hodnoty se vymažou a počítají znova, takže po dalším přistání opět uvidíte aktuální data.
Zásadní novinkou je ale další krok "wizarda", totiž volba zobrazení na displeji. Na výběr jsou dvě varianty, viz další obrázek. Levá možnost je "soutěžní F5J", na displeji se zobrazí velkými čísly startovací výška podle FAI a dále verze firmwaru (viz dále). Varianta vpravo pak nabízí zobrazení šesti řádků malým písmem, jejich obsah lze vybrat podle vlastních požadavků. Asi nejzajímavější je možnost zobrazit po letu kromě FAI výšky i maximální výšku dosaženou během letu, zajímavé může být i napětí a teplota.
Upraveno je zobrazení letů, nové zobrazení s barevným podkreslením je určitě přehlednější, než původní verze, naopak funkce porovnání letů (Flight compare) je totožná se starou verzí. 
Poznámka pro soutěžní létání F5J
Upozorňuji na tomto místě, že ve výškoměru sice lze nastavit ledacos, ale pro závody je nutno dodržet pravidla. Proto je nutno zvolit závod F5J, zákázat restart motoru atd. Vhodnějším postupem pak je použití "soutěžního firmwaru", značeného jako 5.x, po jehož aplikaci jsou volby podle pravidel nastaveny pevně a nelze je změnit (logika je stejná, jako u v3). Od příštího roku to pak patrně bude dokonce povinné, Altis v4 proto na displeji ukazuje i verzi firmwaru, což bude patrně od roku 2014 povinné. Doporučuji však na soutěžích používat firmware verze 5.x již letos, předejdete tím zbytečným diskusím a třeba i diskvalifikaci po nějaké chybě v nastavení!!!

Další funkce Altis v4
Nový výškoměr má na spodní straně dva konektory, na které jsou vyvedeny data z něj a lze je použít jako čidlo pro telemetrii. Aktuálně jsou podporovány systémy Jeti Duplex a Multiplex M-Link, uvažuje se ale i o dalších, například SBUS pro FASSTest či FrSky. Tyto funkce jsem netestoval.

Praktické ověření
Výškoměr jsem ověřil na závodech, ne ale F5J, nýbrž trochu netradičně v kategorii RCVN. To jsou větroně startující navijákem, po dohodě s pořadatelem tam ale létám s F5J v režimu spínače, kdy vypne motor ve výšce 160 metrů. Nastavení bylo bez potíží, výškoměr pak byl zapojen v modelu Stork 4, umístění viz první fotografie v článku. Funkce perfektní jak při závodu, tak při načtení dat po něm. Popravdě mě ale úplně nepotěšily větší rozměry. Napíšu to takto - o umístění Altisu v3 jsem v žádném svém modelu nepřemýšlel a bylo to bez potíží, u v4 to ale občas zamyšlení vyžaduje. U Storka by navíc bylo vhodné prodloužit kabely. Prostě si myslím, že sice u absolutní většiny modelů nebude větší velikost vadit, nicméně občas to nepotěší...
Druhé drobné zhoršení proti v3 se týká ovládání bez počítače - u v3 s externím displejem lze tlačítky na displeji smazat před soutěží staré záznamy, v tréningovém režimu upravit některá nastavení atd. Nový v4 je v tomto trochu krokem zpět, sice se prý chystá řídící aplikace na Android, ale to už je zase počítač :-) Vadit to bude asi celkem málo, nicméně pro objektivitu to zmiňuji.
Co se týče zobrazení, tak "F5J styl" je dokonalý, tam mě nenapadá naprosto nic kritizovatelného. Naproti tomu si myslím, že by šlo dost vylepšit to "tréningové víceřádkové" zobrazení. Jednak například pro mě je velikost testu již příliš malá a mám s čtením problém, asi bych před 6ti řádky preferoval jen tři větší (případně rotaci dvou obrazovek po třech), vylepšit by ale šly i zobrazovatelné hodnoty. Na jedné straně jsou k dispozici poměrně nesmyslné hodnoty (myslím nesmyslné pro displej) jako je okomžitá výška, naopak ale třeba u napětí by kromě okamžité hodnoty mohlo být zajímavé vidět i například minimum během letu pro kontrolu napájení atd. Tady je určitě potenciál pro další zlepšení upgradem firmwaru a řídícího softwaru.

Celkové hodnocení
I přes některé drobné námitky hodnotím jednoznačně kladně. Kdybych měl dávat hvězdičky, tak už u nového "syrového" výrobku dávám 8 z 10ti a vidím zcela reálně nárůst o další hvězdičku po nějaké době vývoje a upgradech firmwaru. Za mě velká spokojenost :-)

Žádné komentáře: