neděle 25. května 2008

Elektro Junior-S od Graupnera

Takový "EPP Ion" od Graupnera. Podrobněji popíšu později, zatím jen několik snímků. Info výrobce je zde. Ještě malá oprava - cena včetně motoru a vrtule je někde kolem 2500 korun, s 2050, které jsem kdesi v diskusi uvedl to byl překlep, sorry :-(


sobota 24. května 2008

Futaba 6EX 2,4GHz a elektrovětroně

Byla mi položena zajímavá otázka - je 6EX použitelná pro méně majetného zájemce pro elektrovětroně? 
Nechal jsem se přesvědčit a napíšu k tomu pár postřehů, tentokrát opravdu nikoli z hlediska FASST systému, ale z hlediska možností programování pro potřeby elektrovětroňů, se kterými mám dovolím si říci slušnou praxi.
Nejprve zásadní poznámka - pokud máte nějaké zkušenosti s Futabami 6EXA(P) pro klasická pásma, tak na ně zapomeňte - 6EX 2,4GHz se v programování velmi liší. Její možnosti si dovolím v bodech shrnout takto:
  1. 6EX má opravdu jen 6 kanálů, na modely se 4mi servy v křídle tedy rovnou zapomeňte už z tohoto důvodu, třeba Siesta pro RCEJ potřebuje 7 kanálů.
  2. Pro modely s dvěmi servy v křídle (Q10, Relax) to není tak zlé. Běžný program pro samostatná serva pro každé křidélko je k dispozici.
  3. Z hlediska brždění (butterfly) lze pro křídlo Q10 použít funkci FLTR (Flap trim). Pak se po přepnutí přepínače klapek vysunou obě serva na nastevenou výchylku - butterfly je tu. Toto celkem není problém.
  4. Butterfly ale lze (podle mě) řídit pouze přepínačem, nelze ho dostat na páku plynu.
  5. Dalším problémem je, že pro servo druhého křidélka nelze použít doladění střední polohy na vysílači, ale popravdě mechanické naladění táhel je stejně korektnější.
  6. 6EX má k dispozici dva klasické volné mixy, vždy pouze mezi dvěma funkcemi. Lze tedy snadno nastavit třeba potlačení VOP při aktivaci butterfly nebo mix VOP do motoru. Při užití obou mixů by se dal udělat i butterfly na páku plynu, ale už by nezbyl mix na potlačení VOP.
  7. Motor lze ovládat buď pákou plynu anebo (pro soutěžní RCEJ lepší) lze využít spínač primárně určený pro podvozek, v tomto není žádný problém.
  8. Stopky nejsou k dispozici.
Jak vidíte z výše uvedených bodů, rozhodně nejde o žádné větroňářské rádio. Zas ale na druhé straně je fakt, že jsem s trochou vztekání mou loňskou Q10 na 6EX 2,4GHz pro syna naprogramoval a ovládání nepřináší žádné dramatické potíže - jistě, letové režimy ani jakýkoli jiný komfort se nekoná, ale funkčnost je nicméně celkem přijatelná, klidně  se s tím dá létat i soutěžně. Zkrátka a dobře, pro modely s řízenou SOP, VOP, motorem a buď křidélky s dvěma servy nebo s nějakou brzdící klapkou (Filip 400) je 6EX 2,4GHz celkem vyhovující, zapomeňte ale na čtyřservová křídla, na to to není dělané ani náhodou (divoké varianty typu spojit serva klapek V-kabelem a sladit mechanicky by asi šly, ale nebylo by to moc příjemné).
Nicméně si každý musí být vědom, že pro větroňářské potřeby je to opravdu absolutní minimum a třeba Hitec Optic toho dokáže o poznání více. 

neděle 11. května 2008

RCEN v Chomutově, 10.5.2008

Trochu neplánovaně jsem vyrazil na závody RCEN do Chomutova, původně jsem plánoval F5F v Oberpullendorfu, což ale z řady důvodů prostě nešlo. Tak jsem si řekl, že si aspoň trochu potrénuji. To se celkem splnilo, popravdě jsem ale asi i z těchto důvodů létal tak nějak nemastně-neslaně - žádné zásadní chyby ve stylu minus bodů za přistání, na druhé straně jsem ale poměrně dost bodů ztrácel za přistání sice platné, ale ne zaplno i za přetažený čas letu, takže výsledné umístění až někde v půlce pole nemůže překvapit.
Ale co, aspoň jsem si zatrénoval (a opravdu jsem našel hned dvě napravitelné chyby v konfiguracích mých modelů, takže to přínos mělo bez diskuse). Navíc bylo hezky a tak jsem i trochu fotil - docela velkou galérii najdete tady. Je to jako obvykle jen s minimem úprav "jak to vypadlo z foťáku", nicméně některé snímky se mi docela líbí :-)

pátek 9. května 2008

Q10 new - graf z Unilogu

Jako obvykle ranní tréning, nicméně v tuto roční dobu už tady jisté náznaky termiky (a klesáků jsou). Poučný je zejména druhý graf, na kterém je hezky vidět, v jaké výšce se dají vydřít poslední víc než dvě minuty... Závěrečného pulsu motoru si nevšímejte - pouze jsem nechtěl letadlo máchat v ranní rose a tak jsem si zopakoval přiblížení k odchytu do ruky :-)

neděle 4. května 2008

Doplňky k nové verzi Q10

Nahromadilo se mi jak tady, tak poštou anebo diskusí ve fóru Mojehobby několik inteligentních dotazů (bez ironie - opravdu mají smysl), tak jsem se rozhodl odpovědi shrnout i takto veřejně...
Proč neřídíš směrovku? - Směrovku nepoužívám, protože Q10 točí naprosto perfektně i bez ní... Třeba u Siesty to nešlo, té ta směrovka vyloženě prospívá, ale u Q10 mi to přijde zbytečné - jak u té nové, tak u té loňské mutace. Nutná je samozřejmě razantní diferenciace křidélek!
V čem je tenhle trup lepší než ten od Leoše? - Trup je poměrně tuhý a navíc u prakticky všech trupů typu gondola/trubka je trochu ožehavé místo to napojení na trubku - u Leoše (míněna gondola Relax) to ještě celkem jde, ale třeba u Topmodelích trupů se to tam běžně láme. Tento problém u řešení od Ivana Hořejšího odpadá, hmotnostně je to tak nastejno. Esteticky nehodnotím, to mi přijde tak nějak nerozhodné, určitá boční plocha v zadní části by měla být v kroužení kladem, ale opět to nebude žádný převrat.
Co je to Icarex? - Cituji z webu www.horejsi.cz , s textem se plně ztotožňuji: Nažehlovací polyesterová tkanina nevídané pevnosti, o plošné hmotnosti pouhých 31 g/m2. Pásek o šíři 10 mm se dá stěží přetrhnout. Tkanina je typická viditelnou pravoúhlou mřížkou s roztečí cca 10 mm. Nažehluje se na povrch natřený např. lepidlem Balsaloc, vypíná se teplem. Nemusí se lakovat, jedna vrstrva laku je vhodná jako ochrana proti palivu.
Použitá pohonná jednotka? - Speed 400/4,8V, převod Hendrych PG22 5,23:1, vrtule Aeronaut 12,5x7,5, baterie Himodel 2s1300mAh 25C, regl JES020. Šikovný lehký a kupodivu i celkem levný je kužel z Topmodelu - viz zde.