sobota 24. května 2008

Futaba 6EX 2,4GHz a elektrovětroně

Byla mi položena zajímavá otázka - je 6EX použitelná pro méně majetného zájemce pro elektrovětroně? 
Nechal jsem se přesvědčit a napíšu k tomu pár postřehů, tentokrát opravdu nikoli z hlediska FASST systému, ale z hlediska možností programování pro potřeby elektrovětroňů, se kterými mám dovolím si říci slušnou praxi.
Nejprve zásadní poznámka - pokud máte nějaké zkušenosti s Futabami 6EXA(P) pro klasická pásma, tak na ně zapomeňte - 6EX 2,4GHz se v programování velmi liší. Její možnosti si dovolím v bodech shrnout takto:
  1. 6EX má opravdu jen 6 kanálů, na modely se 4mi servy v křídle tedy rovnou zapomeňte už z tohoto důvodu, třeba Siesta pro RCEJ potřebuje 7 kanálů.
  2. Pro modely s dvěmi servy v křídle (Q10, Relax) to není tak zlé. Běžný program pro samostatná serva pro každé křidélko je k dispozici.
  3. Z hlediska brždění (butterfly) lze pro křídlo Q10 použít funkci FLTR (Flap trim). Pak se po přepnutí přepínače klapek vysunou obě serva na nastevenou výchylku - butterfly je tu. Toto celkem není problém.
  4. Butterfly ale lze (podle mě) řídit pouze přepínačem, nelze ho dostat na páku plynu.
  5. Dalším problémem je, že pro servo druhého křidélka nelze použít doladění střední polohy na vysílači, ale popravdě mechanické naladění táhel je stejně korektnější.
  6. 6EX má k dispozici dva klasické volné mixy, vždy pouze mezi dvěma funkcemi. Lze tedy snadno nastavit třeba potlačení VOP při aktivaci butterfly nebo mix VOP do motoru. Při užití obou mixů by se dal udělat i butterfly na páku plynu, ale už by nezbyl mix na potlačení VOP.
  7. Motor lze ovládat buď pákou plynu anebo (pro soutěžní RCEJ lepší) lze využít spínač primárně určený pro podvozek, v tomto není žádný problém.
  8. Stopky nejsou k dispozici.
Jak vidíte z výše uvedených bodů, rozhodně nejde o žádné větroňářské rádio. Zas ale na druhé straně je fakt, že jsem s trochou vztekání mou loňskou Q10 na 6EX 2,4GHz pro syna naprogramoval a ovládání nepřináší žádné dramatické potíže - jistě, letové režimy ani jakýkoli jiný komfort se nekoná, ale funkčnost je nicméně celkem přijatelná, klidně  se s tím dá létat i soutěžně. Zkrátka a dobře, pro modely s řízenou SOP, VOP, motorem a buď křidélky s dvěma servy nebo s nějakou brzdící klapkou (Filip 400) je 6EX 2,4GHz celkem vyhovující, zapomeňte ale na čtyřservová křídla, na to to není dělané ani náhodou (divoké varianty typu spojit serva klapek V-kabelem a sladit mechanicky by asi šly, ale nebylo by to moc příjemné).
Nicméně si každý musí být vědom, že pro větroňářské potřeby je to opravdu absolutní minimum a třeba Hitec Optic toho dokáže o poznání více. 

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

Zdravím a jak bi se hodila FF-7 (T7C) 2.4Ghz tá už bude použitelná ??
Dík