Akce byla sice zorganizovaná v podstatě bezchybně, ale těžkou ránu dostala od toho jediného, co pořadatelé neovlivní, totiž počasí. Bohužel sice krásně svítilo sluníčko (byť byla poměrně zima), ale foukal velice nepříjemný vítr, který byl zejména dopoledne na hranici regulérnosti. Situaci dále komplikovalo to, že letiště Brdo je sice opravdu krásné na pohled, jenže za větru je vzhledem k těsně sousedícímu lesu a řadě kopečků nesmírně turbulentní, což bylo pro lehké modely RCEJ na hranici a často spíš za hranicí možností. V prvním kole jsem sice letěl naprosto bezchybně do velké výšky, ale následně se nedalo dělat vlastně vůbec nic a sedl jsem za cca 5 minut (přistání velmi dobré), o tom, že se opravdu nic moc nedalo dělat svědčí to, že tento výkon byl z celé skupiny nejlepší. V druhém kole to nebylo o nic lepší a jelikož při absenci přepočtů výkon kolem 5ti minut nic neřeší, tak jsem zariskoval a nechal model odletět dále po větru, kde ovzduší vypadalo slibněji. Bohužel se během letu dále rozfoukalo (podle měření p. Nezhyby poryvy výrazně nad 12m/s) a tak jsem se prošel do pole, let za nulu. Model naštěstí bez škrábnutí. V třetím kole jsem si pro změnu vybral kix z vlastní viny, kdy jsem při sledování soupeřů ztratil model z dohledu, sice jsme ho po chvíli zas na obloze nalezli a stačil jsem vybrat a dokonce se v pohodě vrátit na bod, ale čas zkažený, takže pak už mi technické selhání v posledním kole, kdy se mi neroztočil motor a startoval jsem se zpožděním cca 20s, nemohlo nijak uškodit, špatně bych dopadl tak jako tak. Není co dodat, tentokrát propadák, to co mi nezkazilo počasí, jsem si zkazil sám :-( V podstatě si ale nemám co stěžovat, aspoň mám modely nepoškozené, nemálo soupeřů takové štěstí nemělo, trosek bylo tentokrát opravdu dost. Náladu mi trochu napravil syn Martin, který sice zažil šílený rozpad v prvním kole, kdy sedl asi za 2,5 minuty (nejlepší v dané rundě měl mimochodem jen něco přes 4 minuty), ale pak se postupně lepšil a v posledním kole dokonce ulétl maximum. Celkově to vydalo na třetí místo mezi žáky.
Je nutno natvrdo říct, že o vítězství rozhodovalo hlavně štěstí, v každém kole se přeci jen našla nějaká skupina, která měla vzduch o něco lepší a všichni ulétli slušný čas, pilotní umění se tentokrát projevilo hlavně při přistání, kde vyhořeli i hodně renomovaní borci. Za dané situace nezbývá než pogratulovat úspěšným účastníkům, zejména vítěz létal přes svůj mladý věk opravdu dobře, nicméně to, že šlo o extrémní loterii, zastřít nelze.
Naopak lze pochválit pořadatele a poděkovat jim, s počasím nic dělat nemohli a to, co naopak ovlivnit mohli, klapalo když ne výborně, tak alespoň dobře, v tomto ohledu si aspoň já osobně na nic nestěžuji. Ještě malá aktualizace, která pořadatele jistě potěší - kolem ceny "předplatné RCM" se objevily na místě pochybnosti, co vlastně znamená tento sponzorský dar, když je na certifikátu napsáno "rok 2008". Dnes jsem ale do RCM volal kvůli této ceně pro syna a vše je v pořádku a nejde o nic ošizeného - ten kdo dostal jako cenu předplatné opravdu dostane celý rok - čísla 9/2008-8/2009.
Samostatným tématem byla páteční debata o pravidlech, která by stála za samostatný článek. Pocity z toho mám trochu smíšené. Až překvapivě málo diskusí vzbudilo zavedení přepočtu a rotací skupin, mimochodem sobotní dění bylo velmi jednoznačným argumentem pro oprávněnost tohoto požadavku. K tomuto bodu byly jisté dotazy a pochybnosti, ale skutečně bych čekal více rozporů. Podle očekávání bylo kladně přijato výslovné povolení samoměření soutěžícími, tam nebyl proti snad vůbec nikdo. Nejvíc debat pak zcela podle očekávání vzbudily střídavé motory. Na rovinu říkám (a už jsem to napsal víckrát), že v tomto případě řadu argumentů proti respektuji. Na druhé straně je ale i hodně argumentů pro a dost je i zastánců tohoto návrhu, mimochodem mi přišly kladné odezvy i od lidí z klubů, které deklarují, že jsou jednoznačně proti. Nějak k tomu nemám co dodat - jsem sice rád, že vše vypadá na to, že by mohly stříďáky pro příští rok projít, na druhé straně ale pokládám za pravděpodobné, že se budou pravidla ještě dále ladit a nastanou kolem toho další debaty. Jsem ale přesvědčen, že po jistém dalším doladění to bude přínosem, například už jen reálná možnost mít kompletní pohon (motor i regl) za třetinu ceny, než pohon se zpřevodovanou čtyřstovkou jistě zaujme.
18 komentářů:
spravne se mely zavest skupiny F5J a F5J 400.ted tu vznikla kategorie "o nicem" se kterou nemuzeme na zadne zahranicni souteze, a bude se litat jen tady.
Zdravím
a díky za info o MCR RCEJ.
Osobně jsem překvapen, že prakticky všechny navrhované změny prošly včetně zavedení střídáků :-)
Myslím si ovšem, že většina včetně mně zůstane u čtyřstovky s převodovkou. Papírově totiž nevidím, že by AC oběžka do 60 g s vrtulí min. 10/6" byla výkonnější než současné kombinace 400+gear.
Když pominu méně výkonné čínské elmotory tak připadá do úvahy jen Axík a to jen verze goldline typy 2212/20 případně 26. Výhodou AC elmotorů bude patrně jen o něco nižší hmotnost.
------------
Jinak moc nerozumím poznámce že AC set je/bude 3x levnější než 400+gear. Na soutěž si drtivá většina soutěžících připraví to nejlepší co je na trhu s tím že levné=méněvýkonné AC sety budou jen vyjímkou ;-)
SV
Odpovím na tu cenu. Regulátor pro BLDC stojí maximálně polovinu toho, co "stejnosměrný" a nejde o náhražku, zjistit v této výkonnostní kategorii rozdíl mezi regly je prakticky nemožné.
Co se týče motoru, tak například zkušenost z combatů, které létají s podobnou velikostí motoru je taková, že DualSky je proti AXI možná dokonce o něco lepší a jeho cena je i při nákupu v ČR asi tak stejná či spíš menší, jako samotná převodovka Hendrych. Cena konfigurace s BLDC, kterou bych bral jako spíše highend je tedy proti stejně kvalitní sestavě s S400 asi tak poloviční, ovšem lze počítat s lepší životností, vyloženě levně pořízená sestava se pak pohybuje v ceně kolem 25USD za motor i regl dohromady (tedy proti klasické sestavě užívané dnes by šlo o násobky, které radši ani nebudu uvádět) a není přitom vůbec jisté, že bude nějak extra handicapovaný.
Ten údaj o třetinové ceně jsem mínil jako reálný odhad průměru, který se vyhýbá extrémům z obou stran, jinak cena kompletní sestavy motor-regl bude v rozmezí reálně 300-2000 korun, každý si může vybrat.
no ted jsem to resil s panem valentou z modelmotors ...
2212/34 je neprijatelny, lepsi je 2212/26 nebo pretiezni 2212/20.
nicmene i tak pochybuju ze to bude lepsi nez dnesni plechovky ... opravdu to bylo placnuti vedle s temi stridaky, jak jsem rekl v prvnim prispevku, vznikla "no name" kategorie.
Trochu nechápu tu kritiku - pokud bude navržený stříďák v podstatě stejný jako S400, tak je to snad naopak dobře a obě kategorie mohou létat společně, stříďáky pak přinesou jistou úsporu díky životnosti a zjednoduší se údržba... Obava byla naopak z toho, aby výkony nějak drtivě neskočily nahoru.
Jinak s tou odezvou od p. Valenty souhlasím - 2212/34 je na 2xLiPOL nesmysl, 2212/26 je pohodový pohon s předpokladem neomezené životnosti (už mám prakticky ověřeno), 2212/20 je pak razantnější varianta za cenu jistého přetížení (ale neřekl bych, že jde o nějaké vyloženě extrémní přetížení).
Naprosto souhlasím se slovem loterie pro označení průběhu soutěže. Já si zrovna v posledním kole vylosoval dobrou kartu, ale stejně tak mohl být na bedně kdokoliv minimálně z první desítky...
K úpravě pravidel je možné debatovat až budou změny na papíře (doufám že to bude brzy), zaráží mne jen způsob "schvalování". Zúčastnil jsem se jen části pátečního debatního kroužku ale na nějakou shodu to rozhodně nevypadalo. V sobotu po soutěži pak trenér prohlásil změny za schválené...
Poznámka ke stříďákům. Já sám jsem od začátku příznivcem jejich zavedení, ale po malém průzkumu internetu a několika výpočtech v kalkulátoru mám naprosto odlišný názor než je v předchozích příspěvcích. V této chvíli se sice argumentuje levnými čínskými sety, maximálně Axíkem, ale při vší úctě k této značce si dovolím tvrdit, že už na první jarní soutěži se objeví motory o kterých dnes nikdo nemluví a nad dosahovanými výškami budou opečovávané a ve vodě pečlivě zabíhané plechovky blednout závistí. A za rok, večer před MČR se budeme dohadovat jestli 50g, nebo 40g...
Petr Dušek
asi tak, vykony budou ukrutne si myslim.
a navic mi jde o to,ze tu litame kategorii ktera nikde jinde neni! proc se neudelaly F5J (stridaky pro stridakochtive lidiú a z nasi kategorie F5J-400.
a bylo by vse vyresene,toto je holy nesmysl !!
ted to je skroo jako RCEO .. cas nalita kazdy pablb a pak uz to bude jen o pristani (a to ani neuspelo 0 bodu za pristani po 600 vterine)
Abychom se dobře pochopili. Můj názor je stříďáky ANO, ovšem s nižším limitem (50g možná i méně).
S pablbem rozhodně nesouhlasím, i ze 400m není problém být za 5-6min. na zemi.
P.D.
ano neni to problem,ale i pri netermice se to da uz v klidu naplacat, zato z 250 metru to je nemozne.a ze desitka je jednou z 10 letu tak ted bude 9/10
ale ani o to nejde,jdeo to,ze ted nemuzeme nikde do sveta s nasi super mutantni kategorii ! 400 maji jasne svuj nazev.
Moc nesouhlasím s tím argumentem o dění ve světě. Reálný stav je takový, že dejme tomu zafixovaná pravidla (ale ani to není už pro příští rok na 100% jisté) má pouze Eurocup F5J/F5J400, od kterého se létají za rok přesně tři soutěže (Maďarsko, Slovinsko a Slovensko) a nezdá se že by těch soutěží přibylo. A mimochodem řečeno si každý může prolistovat výsledkovky a propad počtu čtyřstovek v poslední době je velmi patrný...
Národní pravidla těchto zemí pro ostatní závody se liší někdy mírně, ale místy i dost výrazně - třeba ve Slovinsku už celý letošní rok stříďáky a čtyřstovky létají pohromadě (výkon je dán limitem otáček), jinde se laboruje s kategoriemi ve stylu 75 či 100W, případně jdou úplně jinými cestami (200W/kg atd.).
Pro nás asi nejbližší je Slovensko a tam o zavedení malých oběžek také diskutují, prozatím je ale výsledek neznámý, takže těžko odhadovat.
budit pripoustim,nicmene stale si stojim za tim,ze 400vky mely zustat jak byly. na stridaky se mela zavest jina kategorie...
no ukaze nekolik nasledujicich tydnu.
uz nyni mam k dispozici dva stridaky, (axi 2212/34 - ten bude na nic) a turnigy cosik, uvidime, ale obavam se opravdu toho,ze se stridaky se dostaneme nekam jinam,
ALE
na druhou stranu stridaky nahrazuji pro me neoblibene NIXX clanky,ktere maji 50% vykonu navic,a lidi co litaji lipoly byli diskriminovani. takze alespon tak.
Zdravím Tomáši, nemám žádnou představu o výkonu 60g stříďáku. Můžeš prozradit otáčky vrtule o nějakém běžně používaném rozměru s S400. 11/8, 12/8, 12.5/7.5, 12/9, 13/9, 14/9, pokud máš změřenou některou z těchto, byl bych za výsledek vděčný. Pokud uvedeš i proud, bude to dokonalé.Dík. Radim Barč
Pro Radima - potřebuji trochu počasí, abych to proletěl za letu s Unilogem, měření na stole tak moc neřekne a navíc mi v dílně měření otáček mrví žárovky 50Hz. Mohu ale slíbit, že v dohledné době udělám měření jednoho Robbe Roxxy (skoro přesný ekvivalent 2212/26, s tímto motorem v pátek létal na MČR ukázkový Filip400, vrtule je 12x8) a pak tu mám na stole jeden Ray, který má naopak vyšší kv a bude tedy příkladem motoru pro vrtuli kolem povoleného minima 10x6.
Jinak prakticky jistě poletím s Ambrosií s Rayem RCEN v Písnici a (co bude zajímavé pro asi víc lidí z RCEJ) vezmu nějaký model se stříďákem (určitě Filip 400 a asi Siestu, do Ambro se na tento závod vrátí "regulérní" pohon) na ukázku na poslední závod sezóny RCEJ v Horní Branné.
Grafy budu dávat na web, pokusím se i v RCEN létat striktně na stopky motoru na 60s, ať jsou grafy z praktického létání použitelné pro účely RCEJ.
Škoda, já jsem schopný měřit jen na zemi a zrovna tu 12/8 roztočím na 5150ot/min při asi 16A. Bylo by to pro mě super porovnání. I tak díky. Radim
Těch 5150ot a 16A je s jakým motorem? Pro verzi 2212/26 mi to přijde s 2s LiPOL jako nesmysl, já jsem s tím Roxxy/26 určitě pod 12A a i oficiální údaje od Modelmotors pro "original" AXI ukazují podobné hodnoty.
Sorry, to je S400 6V 3,6:1 a 8S zahřátých Grepow. Mě právě zajímalo to porovnání plechovka stříďák.
Děkuji, tak tomu už rozumím. Data dodám co nejdříve, možná zkusím nějakou improvizaci s osvětlením čidla baterkou, ať můžu měřit i večer, ať se ty měření zrychlí.
Zdravím vás a v první řadě bych chtěl zareagovat na anonymní příspěvky. Opravdu nechápu, že v dnešní době se někdo musí schovávat za značku NN. To máte strach, že budete mít černý puntík u uličního výboru a domovnice?
Děkuji, že jste přežili můj off topic a teď k věci.
Na večerní debatě při MČR v Pace se nic neschvalovalo, nedovedu si představit, kde by to sezení u táboráku vzalo kredit na schvalování změn v pravidlech. Je vidět, že ještě stále existuje mnoho dezinformací a toto je jedna z nich. Byla to docela normální debata, plánovaná už od jara, která měla naznačit politickou vůli pro případné změny, o kterých se mluví už od loňské sezóny. Tudíž žádné překvapení. Spíš mě mrzelo, že účast byla slabá a proto ani výstupy z debaty nemají žádnou sdělnou hodnotu. Zčásti se potvrdilo to, co jsem věděl už v průběhu sezóny, a to že mnoho lidí prahne po stříďácích a přepočítávání, ale nikdo nepřišel ani s jedním smysluplným návrhem. Výjimku tvoří majitel zdejšího blogu (Tomáš Hrubý), který věnoval velké úsilí i finanční prostředky na to, aby nám, nevybaveným měřicími technologiemi, ukázal právě problémy, které nás mohou čekat. Děkuji mu za to.
Dále chci vyvrátit názor, že po vyhlášení výsledků na MČR bylo oznámeno, že toto a toto platí a je to hotová věc. Pánové kolegové, také vím, že tady v republice vládne určitý chaos, ale že by to bylo až takové, tak tomu nevěřím. Pro každou změnu je nastaven určitý mechanismus, aby mohla projít schvalovacím řízením příslušného orgánu, v našem případě KleMČR. Tak to je a zatím to nikdo nezměnil.
A to nejdůležitější na závěr mého povídání. Během pár hodin dostanete na kluby zprávu ode mne, která právě reaguje na dění na MČR a následnou debatu a je tam zároveň anketa, ve které se můžete vyjádřit k případným změnám. V této souvislosti upozorňuji, že zpráva je určena pro šéfy klubů a ti se mnou budou komunikovat. Ne, jak to bylo doposud, že každý kopal sám za sebe a byl z toho nepřehledný slepenec různých názorů. To si nestěžuji, ale přiznávám svoji chybu v komunikaci trenéra s kluby.
A úplně na závěr prosím Petra Duška z Hořic, aby mi poslal svoji mejlovou adresu. Děkuji.
Jiří Veselovský LMK Praha 213.
Okomentovat