sobota 16. srpna 2008

Úpravy pravidel RCEJ

Po dohodě s trenérem kategorie RCEJ J. Veselovským jsem se rozhodl použít tento blog k publikování dvou návrhů na možné úpravy pravidel kategorie RCEJ, které tímto předkládám k veřejné diskusi.
Nejprve několik úvodních faktů...
  1. Návrhy publikuji s plným vědomím a souhlasem trenéra RCEJ a jsou do nich zahrnuty minimálně v jednom případě i návrhy další osoby (je to uvedeno v textu) a případně jsem odezvy od jiných lidích alespoň částečně zahrnul
  2. Formulace a celkové vyznění je nicméně ode mne - i přes to, že vše v bodu 1 je pravdivé se za nikoho neschovávám, případné nadávky tedy na mně, nikoli na trenéra :-)
  3. Jde zcela záměrně o dva soubory - každý se totiž zabývá jinou oblastí pravidel a v podstatě jsou na sobě nezávislé, pokud by byl jeden zamítnut, tak to v podstatě nemusí mít na druhý žádný dopad - pokud hypoteticky  jeden vzbudí odpor a druhý nadšení, tak lze klidně přijmout jen ten druhý (či naopak)...
  4. Dokumenty jsou ve standardním formátu PDF, s ním by neměl mít nikdo problém.
  5. Nejde o žádné definitivní znění, které bychom nějak kuloárově už měli prosazené, jde skutečně o návrh k diskusi, také proto nemají návrhy formulaci bodů pravidel, jde spíše o popis různých návrhů a snahu o jejich vysvětlení
  6. Důležité - je vám plně k dispozici diskusní fórum pod článkem - nevyžaduje žádnou registraci...
Soubor první - obecné úpravy pravidel ve smyslu změn hodnocení atd.
Není moc co dodat - přečtěte si sami. Především se zabývá vyhodnocením výsledků a přepočty na skupiny či jinými variantami. Tento soubor si stáhněte zde...
Soubor druhý - návrh na úpravu povolené pohonné jednotky
Možná pro někoho kacířský návrh, ale myslím si, že je pomalu čas minimálně přemýšlet nad tím, zda není klasická komutátorová čtyřstovka přeci jen zralá k nahrazení. Tento soubor je k stažení zde

Nemá cenu do úvodu psát více, projděte si soubory a sdělte případné komentáře.

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Add 1)plne souhlasim s prepocty na kolo (skupinu). S ohledem na zmeny pocasi atd. se to jevi jako najspravedlivejsi. Co se tyce finalovych letu, uz si uplne jisty nejsem. Vem to tak, ze se budes ctyri lety snazit a budes dejme tomu prvni a posledni finalovy ti nevyjde. To je neco jako najezdy v hokeji - nahla smrt. Me to uplne spravedlive neprijde a je to vice o nahode nez o vyrovnanych vysledcich v ruznych podminkach behem cele souteze.

Add 2) cesta to urcite je, a jak rika Tomas C. "Co Vas kluci dneska vede k pouzivani plechovek ?? :-))". Urcite jsem pro aby se to pristi rok zkusilo klidne i soubezne s motory typu Axi 2212, nebo Dualsky 2830CA atd... Tim se dostaneme zase na priblizne stejnou uroven co se tyce pohonu, cena motor + regulator je take stejna.

Hlasuji tedy s drobnymi vyhradami pro oba navrhy.


Robert Jicha, Modelklub Plzen - Jizni sekce

Anonymní řekl(a)...

Já souhlasím s návrhy v tomto smyslu:
1) Organizace létání -ANO. Přepočty na 1000bodů -ANO. Finále -spíše NE
2) Změna na "stříďáky" -ANO -typ2212, výkon motoru bych nezvedal(2217).

Pak asi i já začnu lítat soutěže :-)

Anonymní řekl(a)...

vinklarek.cz

ad1) Změny asi NE - ti nejlepší naletí 600s prakticky vždy a ti horší mají motivaci se zlepšit. Vymlouvat se na počasí mi nepřijde jako úplně fer-výmluva :-)

Finále pro 4-5 nejlepších vítám - otázka jestli by vítěz finále byl spravedlivým vítězem celé soutěže.

ad2) Možnost použít daný střídaček ANO, ale zachovat na dalších 5 let možnost použít i 400 s převodovkou.
Ti kdo dali do optimalizace 400 mnoho času a peněz by násilným přechodem na "střídáky" bez možností létat se čtyřstovkami by museli ihned investovat další peníze ...

Anonymní řekl(a)...

Ke změně organizace a počítaní se nemohu vyjádřit, mám praktickou zkušenost zatím jen s RCEN.

Naopak změna pohonu se mi velice líbí, velikost 2212 na dvojčlánek mi přijde jako dobrý nápad při zachování podobného výkonu, takže asi půjdou použít původní RCEJ modely. 2217 bych videl už jako zbytečně silný (tenhle motor s 3xLipol mi taha 800g vetroně 10m/s), tam by se určitě musel zkrátit čas motorového letu.
Pokud změna pohonu projde (klidně i ve verzi "oběžky i S400 zároveň"), uvažuju, že se do RCEJ taky pustím. Přecejen lítání v termice mě baví o hodně víc, než jen přistávání na čáru.

Tomáš Abu Suk

horejsi řekl(a)...

1. Prepocet na nejlepsi cas se mi zda naprosto samozrejmy. Casta namitka proti tomu je, ze se bude v ramci skupiny letat proti nejlepsimu - resp jeho vysledku. V soucasne dobe se ale leta zasadne jen proti 10 minutam !
Zmena lidi ve skupine by mohla byt povinna jen pro MČR. Na beznych soutezich hazedel F3K se sestavy skupin meni jen na naproste mensine soutezi a vubec to nevadi. Pri prepoctu vysledku by se mely pocitat vsechny vysledky, nic neskrtat. Finale ... no nevim. Snad jen na MCR. Ti, co do ve finale nedostanou, budou cekat na odjezd stastnejsich kolegu a budou se otravovat. Jinak filozofie "nahle smrti" neni tak spatna, je to atraktivni a prinasi to na zavodnika trochu jine psychicke pozadavky. Viz fly-off ve volnych.
2. Zasadne ne. Nebo pak udelat uplne jinou kategorii. Plechovky nemaji sebemensi sanci konkurovat stridakum.
Podobne to letaji Francouzi, ted jsem se shodou okolnosti dovedel. Mohou mit libovolny motor, MAXIMALNI hmotnost modelu je 600 gramu a max. proud 20A (to se mi vubec nelibi). Letaji nahoru 3-4 sekundy - odecitaji motorovani. I kdybychom nechali pevnou dobu chodu motoru (a to je prave na RCEJ to zajimave) dostali bychom se asi nekam na 5 sekund. To chceme? Nevim.
Asi by se musely zmenit i trupy, stridak by to nevyvazil.

Ivan Horejsi

Anonymní řekl(a)...

1.Asi dobrá cesta.Čas by ukázal zda finále ano nebo ne ,ale zatím asi ne.

2.Možná by stálo za zkoušku nechat 400,ale určit převod s maximální vrtulí.
Třeba T.Hrubý používal S400/4.8V převod Hendrych 4,23:1 Vrtule 10x6.Pokud by se dala maximálně 9x6 motor se odlehčí a životnost se prodlouží dost podstatně.
Přechod na "stříďáky" je cesta ,ale znovu s omezenou vrtulí .Pokud se to bude hnát do extrémů tak se budou zas používat vrtule při kterých ten motor klekne po několika minutách chodu.
Pokud by se použil 2217 a menší vrtule výkon zůstane stejný a životnost několik sezón.


Pavlíček Martin

Anonymní řekl(a)...

1)V letošním roce je v republice něco málo přez dvacet soutěží.Průměrná účast cca 25 soutěžících.Pro pořadatele je velice obtížné sehnat pět šest kvalitních časoměřičů.Proto navrhuji přepočítávání na 1000 b. zavést pouze např.na mistrovství ČR,ale na ostatních soutěžích odlétat čtyři kola jako doposud,prvních dvanáct rozdělit do dvou skupin po šesti (1,3,5,..) (2,4,6,...)kde první tři z každé skupiny postoupí do finále.Soutěž se tak natahne pouze o tři rundy a o vítězi se rozhodne za stejných letových podmínek.Pro pořadatele jednoduché,pro soutěžící spravedlivé.
Úvahy o vzájemném měření při systému přepočítávání vidím jako nereálné,protože nastane ukrutný zmatek tím,že např.soutěžící poletí v poslední rundě prvního kola a v první rundě druhého kola.Nebude stíhat dobíjet baterky a ještě by měl jít měřit??
Jako pořadatel soutěží vím,že pokud budeme chtít soutěžit,doba vzájemného měření brzy nastane.Obětavých časoměřičů je stále méně.Na soutěžích volných modelů je toto již letitá praxe.
Výhodou je,že měření budou provádět sami soutěžící a jeho úroveň bude podstatně vyšší.
2)co nám přinese zavedení stříďáků ?? podle mne vůbec nic,jen to odradí spoustu modelářů.Ten,kdo hodlá teprve začínat,tomu je to jedno.Kdo však již soutěžně létá,bude muset pořídít nový regulátor,baterky,motor,vrtuli.To vše nejspíše dvakrát.Nastane chaos a dohady v nepřehledném množství existujících motorů.Náklady na přestavbu např v našem klubu půjdou do desetitisíců.Vím,jak např.žáčci dolují od rodičů každou kačku.
Celkový efet bude nula a přetížený stříďák sfajruje zrovna tak jako čtyřstovka.Úvahy o drahém provozu čtyřstovek nesdílím, při odběru 14 amp.mě motor slouží klidně dvě sezony.
Toliko můj názor.
Zdraví V.Čermák

Anonymní řekl(a)...

slupskykarel@seznam.cz

ad 1/Přepočet ano,rychlé JEDNOKOLOVÉ finále ano./jinak polovina soutěžícíc odjíždí ještě před koncem soutěže./

ad 2/ Kouzlo kategorie je právě v těch celkem značně omezených plechovkách.Pokud chceme ještě omezit jejich spotřebu,jsem pro určení typu 6V.V kombinaci s LiPo je celkem k neutahání a model stoupá celkem velmi slušně.
Zavedení stříďáků povede ke vzniku úplně jiné kategorie.Pokud nebude určen jeden jediný typ,tak bude následovat vývoj obvyklý a známý z jiných,kdysi nadějných kategorií,které dnes zmírají, např. F5B 7.Proč tedy nelétat tuto kategorii??Úhyn není jen zastaralými sedmičlánky...Kategorie nemůže existovat se dvěma typy motorů,mohou existovat vedle sebe , ale ne spolu .Podobý vývoj bylo možno pozorovat v SAMu 95 v kategorii hromadných startů.Dnes se tam stříďáky prakticky nelétají.

Anonymní řekl(a)...

Já nesouhlasím s návrhem 1. Myslím si,že kategorie RCEJ je dost specifická,a že by se tato kategorie neměla stát podkategorií F3J nebo F5J. Přepočítání bodů se mi také nelíbí. Ano vím,že počasí je zrádné,a los také,ale záleží na tom,jak je pilot zkušený,a jaké má letadlo. My z Harrachova létáme už nějaký pátek,a teprve dnes jsme postavili model,který je ideální do bezvětří,ale tento model je asi 5. prototyp,a bylo to laborování s křídlem, váhou, baterkami atd.. Ale jsem pro,aby se mohl dát do letadla střídavý pohon. A s nástupem baterií li-fe bych chtěl prosadit 3 články baterií li-pol, li-on a li-fe. Kuba Harrachov.

Anonymní řekl(a)...

ad1) nesouhlasím! Tato kategorie, dle mého názoru, vznikla pro ty, kteří si chtějí soutěžně zalétat nejen bez velkých nároků na techniku, ale i na pořadatele. Proto dnes soutěž zvládne jeden člověk s megafonem (či v lepším případě s mp-trojkou a malým zesilovačem) a se čtyřmi nebo pěti dobrovolníky coby časoměřiči. Škrtání nejhoršího letu podle mne dostatečně eliminuje vliv "náhlého rozpadu termiky" v některé rundě. Technicky není žádný problém přepočet na 1000b., ale tato změna bez povinné rotace soutěžících ve skupinách regulernost soutěže naopak snižuje. Účelovým "rozlosováním" do skupin snadno dosáhnu toho, že soutěž vyhraje domácí borec, který poletí třikrát šest minut a přistane nejlíp za 50 bodů. Kdo touží po "jiném zážitku z létání", má svobodnou volbu létat kategorii, která mu tento zážitek přinese. Pro většinu z nás je myslím dostatečným zážitkem soutěž v současné podobě. Nápad zavést minimální počet 6ti startovišť a další perly ze stejného odstavce snad ani nemám chuť komentovat. Cokoliv komplikuje práci pořadatele může přinést jediný výsledek, úbytek soutěží v kalendáři.
ad2) zavedení stříďáků bych naopak uvítal, samozřejmě za jasně definovaných podmínek a při zachování několikaletého (nebo trvalého) souběhu s motory S400. Technická omezení z návrhu (60g, 2xLiPo, bez převodovky) bych rozšířil ještě o max. průměr motoru (28mm), možnost použití 6ti článků NiCd/NiMh a ke zvážení dávám ještě stanovení minimální hmotnosti modelu (např. 500g), nebo ještě lépe odvodit minimální hmotnost modelu od násobku (např. 10x) hmotnosti motoru (podobně jako je to u RCVM), což by dávalo větší prostor pro technické experimenty. Dovolím si nesouhlasit s Vl. Čermákem, že by to nic nepřineslo. Naopak, mnoho z těch, kteří by tuto kategorii mohli létat již takový vyhovující střídavý pohon mají v nějakém EPPéčku nebo jiném malém létátku a nemuseli by nic nového kupovat a naopak, až žáčka z kroužku přestane RCEJ bavit, přehodí pohon do Tora nebo čehokoliv jiného s čím se nemusí létat jenom rovně a nic navíc ho to nestojí. Námitce, že přezbrojení celého "žlutého" družstva by něco stálo, samozřejmě rozumím, ale právě proto by stříďák neměl být jedinou možností, kdo chce ještě chvíli zůstávat v minulém století ať dál spokojeně prohání plechovku... Tuto změnu navrhuji vyzkoušet neoficiálně v příští sezoně (2009), samozřejmě s tím, že stříďáky by byly hodnoceny mimo pořadí, bez zařazení do žebříčku a přístupu na MČR. Po vyhodnocení zkušeností by bylo možno toto dostat do pravidel pro rok 2010.
Petr Dušek
LMK Hořice

Anonymní řekl(a)...

Takže po dnešku -stříďák do 60g? To je nová kategorie!!!
Jsem koukal na ty výkony Axiků -ty odběry co snesou na 2xLiPol jsou vyšší jak u S400!