středa 27. února 2008

Siesta RCEJ - první dojmy

Se Siestou od Topmodelu jsem sice lehce poletoval už loni před koncem roku, to ale byly spíš jen základní testy funkčnosti, teprve tuto neděli jsem se dostal k čemusi, co už lze označit za první kroky plnohodnotného zalétávání. Jelikož tento model po svém uvedení na trh vzbudil s ohledem na značný zájem o RCEJ docela rozruch, tak možná neuškodí pár poznámek.
K vlastnímu modelu není z hlediska konstrukce co dodat, fotky a popis u výrobce sedí. Já jsem si ji koupil v provedení ARC a potáhl Vliesem, což pokládám za lepší řešení. Na vlastním modelu jsem prakticky nic neměnil, zpracování od výrobce mi přijde kvalitní a byl jsem spokojen. Co se mi ale už tak moc nelíbí je hmotnost - při použití 8xNiMH přeleze o poznání 700g, což už je relativně dost. Uvážím-li, že potah Vliesem by měl být lehčí než fólie (a na ocase mám dokonce tenký Mylar) a že jsem použil malá serva SG50 o hmotnosti cca 6g na kus, tak se obávám, že ARF verze s robustnějšími servy cca 9g už bude mít spíš 800g, což je docela hodně. S LiPOL se to sice srazí o až 100g, ale kostra by se dala zlepšit. Podle mě má nadváhu hlavně trup, gondola je zbytečně robustní a těžká, přitom ale třeba připojení ocasní trubky moc důvěry nebudí. Ušetřit by se ale asi dalo i na křídle. Nicméně když to tak nějak shrnu, tak při použití LiPOL lze říct, že je hmotnost mého kusu vyhovující, naléhavě ale všem doporučuji opravdu šetřit na vybavení - 5-6g serva jsou při 6ti kusech dost na místě!
Co se létání týče, tak jsem zatím moc neřešil stoupavost, Siesta létala s pohonnou jednotkou S400/4,8V s převodovkou Hendrych, ovšem převody a vrtule typu "zrovna mi to takhle sesazené leželo na stole" a optimalizované spíš na můj druhý lehčí model. Nicméně i takto byly výšky za 60s určitě přes 200m, odhadem tak 220-240m, výškoměr teprve svezu, ale asi se moc nemýlím, RCEJ mám od loňských dlouhých ladění dost v oku. To dává dobré šance, že se skutečně optimalizovanou jednotkou by mohly být výšky někam mezi 250-300m reálné. V kluzu se Siesta chová slušně - létá příjemně, díky řízené směrovce se dá udělat zatáčka lépe než u mého starého modelu. Opadání se musí více proměřit, ale ani tady se proti mému současnému modelu moc neliší, což není překvapení - je sice těžší, ale zas má větší plochu. Chování při přistání je velmi dobré. Trochu rozpačitý jsem ale zatím z klapek - Siesta má 4 serva v křídle, ale objektivně se mi nezdá, že by možnost změny profilu po celém křídle něco výrazného přinesla. Možná se dá s naklapkovaným modelem lépe kroužit "na uchu" v házedlovém stylu, ale celkově to není moc propastné. Popravdě mi dokonce vrtá hlavou to, zda by nebylo lépe serva klapek vyhodit úplně, klapky vylehčit a přilepit napevno - asi to sice neudělám, ale námět k úvaze to je...
Kdybych měl udělat opatrné shrnutí (opakuji, že jde o první dojmy a ladění není u konce!!), tak si dovolím říct, že Siesta je zcela jistě použitelná pro soutěžní létání RCEJ. Je ale dost otázkou, zda jsou investice do tohoto poměrně komplikovaného modelu se šesti servy a spoustou programování a ladění opravdu přínosné třeba ve srovnání s mým extrémně jednoduchým loňským modelem (hybrid křídla Q10 a trupu Relax od LS model)...

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Hmotnosti Siesty mohu potvrdit, také jsem jednu měl potaženou Vliesem - bohužel při 1. letu se zlomily obě křídla hned za spojkou .....
vinklarek.cz

Anonymní řekl(a)...

Se SIESTOU V létám od října 2007 téměř denně-pokud počasí dovolí.Let.váha je 720 gr.Model byl testován za tvrdých meteo.podmínek v Jeseníkách,kde létala i ve vlně.Pevnostně odpovídá normálnímu létání a zlomit křídlo považuji za umění...Model je obratný,zvláště když je spojen motýl s křidélky-točí se prakticky na pětníku.Pohon jsem zvolil Mig 400 6V a převod Hendrych 3.6:1 s vrtulí 12x8 baterky 8 čl.1400 Intelekt.Dosahované výšky-odhadem kolem 200-230 m.Srovnával jsem Siestu s klasickou Q10 a mohu subjektivně konstatovat,že Siesta je o trochu lepší.Celkový dojem:hodný a nezáludný model vhodný pro katrgorie RCEN-RCEO-RCEJ. jarnez@quick.cz

Anonymní řekl(a)...

Ve vlně? podle mých znalostí vlna začína o dost víše než 200m nad zemí nebo se pletu?

Anonymní řekl(a)...

Přesně řečeno je to létání na návětrném okraji rotoru při vlnovém proudění-řečeno všeobecně.Ale někdy se podaří,myslím s větroněm na př.L 13 i z těchto 2OO m vytočit do ,,zlaté výšky,,.Létal jsem plachtařsky 3O let,tak vím,o čem mluvím...jedná se ale jen o lokalitu Jeseníky,kde to dobře znám.

Anonymní řekl(a)...

Zdravim, mam predchudce Siesty - Sweet Elektro, vyrazne tezsi kridlo, trup stejny jako Siesta, velmi kriticke misto je spojeni gondola a ocasni trubka, pri prvnim trochu razantnejsim pristani to ruplo. Doporucuji zesilit hned pri stavbe (spise skladani :-)).
VN

Anonymní řekl(a)...

Pane hrubý, mohl by jste se mi ozvat, nebo umístit na váš blog kontakt na Vás. Děkuji V.Švec, vita.svec@seznam.cz ,777933100

MAHO řekl(a)...

Zdravím modeláře RCEJ, SIESTU mohu doporučit váhově se nedá asi moc dělat,ale nápad pana Hrubýho zablokovat klapky je dobrý váha klesne o váhu serv klapky je možné i odlehčit. jinak je dobré ovládat siestu pouze křidelky a výškovkou,pro přistání,použít mix,křídýlka.Pak je třeba vyskoušet zda ovládat i směrovku,pro lepší točení v termice je dobrá.Doporučuji rovněž SIESTU koupit bez potahu a po úpravách je možné potah i transpar.Orakover,má váha se pohybuje od 670g do 720g záleží na pohon.baterkách.