
Jednou ze zajímavých oblastí využití 3D tiskárny je možnost výroby rámů na modely multicopterů. V následujícím článku se pokusím shrnout své zkušenosti pro oblast v současnosti populární třídy “FPV Race 250”.
Úvodní předpoklady
Metoda 3D tisku se postupně stává běžnou rutinou, použitelnou v řadě oblastí. Coptery nejsou žádnou výjimkou, zejména právě třída 250, kde není příliš velký problém s limity velikosti tiskové plochy.
Pro dobrý výsledek si je nutno uvědomit, v čem jsou silné a slabé stránky technologie ve srovnání s obvyklým frézováním ze skla či uhlíku. Slabinou je samozřejmě absolutní pevnost - plochá destička o tloušťce 2mm vytištěná z ABS se pevností ani náhodou nevyrovná stejné destičce z uhlíkového kompozitu. Tuto nevýhodu lze ale nekolika způsoby kompenzovat. V první řadě lze vytisknout i “prostorovější” tvar, plochou desku tedy doplnit o žebra, která doplní pevnost při celkem malém nárůstu hmotnosti (klasický princip jeřábové konstrukce). Toto se týká plastu obecně, 3D tisk má ale ještě jednu vlastnost, kterou se zásadně liší od stříkaných plastových dílů, kterou je možnost práce s výplněmi. Jednoduše řečeno, výrobek se vždy tiskne po vrstvách (0,2-0,3mm na vrstvu). Nic nás ale nenutí k tomu, aby vrstvy skryté uvnitř výrobku byly plné, naopak se běžně používá varianta, kdy je výrobek téměř dutá (například jen cca 20% výplně). To ale umožňuje změnit celkový pohled na návrh výrobku - rameno se typicky může navrhnout podstatně tlustší a profilované, při použití menší hustoty výplně přitom ale hmotnost nijak nenaroste, celkové rozložení pevnosti naopak může být velmi vhodné. Proto je narosto reálné metodou 3D tisku vytvořit model, který má lepší poměr hmotnost/pevnost než model frézovaný ze skelného laminátu a je zhruba rovnocenný uhlíkovému (klady a zápory se liší, tak srovnání není nikdy zcela přesné). V neposlední řadě pak 3D tisk nabízí i variantu “pojmout to úplně jinak, například prostorový trup tištěný jako jeden celek atd.
Navíc ale záhy zjistíte zásadní klad 3D tisku spíše z oblasti psychologické - když u takto pořízeného copteru urazíte rameno, tak to znamená pokrčení rameny a po návratu domů odklepnutí příkazu tisku pro tiskárnu s přímými náklady na díl v jednotkách korun. U “klasického” copteru může být pevnost vyšší, jenže když už dojde k poškození, tak je jednak cena náhradního dílu vyšší a navíc znamená nehoda i pauzu v létání než náhradní díl dorazí. Proto se u 3D tisku v mnoha případech ani není nutné se tolik snažit o maximální odolnost dílů, v jistém smyslu lze některé díly chápat jako snadno obětovatelnou “deformační zónu”…
A nyní ke konkrétním modelům.
Peon 230
Můj exemplář na snímcích má mírně prodloužená ramena, nicméně vrtule 6 palců použít není možné s ohledem na délku plata. Možným řešením je namontovat zadní ramena do šípu (styl TBS Discovery), je pak nutno převrtat montážní díry. Toto mám ověřeno, z praxe to ale spíš nedoporučuji a při případné opravě po havárii bych se spíš vrátil k původní délce, vrtule 5 palců zcela vyhovují.
Celkové hodnocení je jasně pozitivní pro nasazení na létání “jen tak” či FPV Race a obecně pro získání zkušeností, v tomto směru jde o ideální volbu.
Peona naopak příliš nedoporučuji zkoušet ve spojení s GoPro/YI či Mobiusem, rám je poměrně malý a rozměry plata stísněný, pro létání s větší kamerou jsou lepší volby.
DR6 Racer
Moje hodnocení je trochu rozporné. K DR6 mám docela těsný vztah, je to vlastně první quad 250, který mi bez problémů létal, s výkony jsem spokojen. Problém ale vidím v malé univerzálnosti, DR6 je odladěn na Mobius, ale v podstatě nic jiného do něj příliš nesedí. Trup ani nepřekypuje prostorem, osazení je dost stísněné atd. Určitě jde o krásnou ukázku možností 3D tisku, ale otevřeně nejde o konstrukci zcela praktickou.
Hovership MHQ-2
Koncepce je v “QAV stylu”, na výběr je varianta se zcela odděleným “clean plate” na silenblocích (tedy styl jako u většího QAV500) anebo kompaktnější varianta, kdy jedno plato a silenbloky odpadnou, trochu posun k stylu malého QAV250. K návrhu nemám námitky, asi bych po zkušenostech spodní “čisté plato” vytiskl o milimetr tlustší, jinak ale OK. Ramena sice nejsou optimálně profilová, jsou ale řešena poměrně masivně a při použití menší vnitřní výplně vyjdou pevná a lehká. Ramena jsou dostupná ve verzi pro vrtule 5 palců i delší pro 6 palců, obě jsou dobře použitelná. Copter je navržen se sklopnými rameny, popravdě ale mechanismus mě moc nenadchl a zejména s menšími rameny pro 5inch vrtule doporučuji sklápění vynechat a šrouby dotáhnout napevno (případně upravit plata ještě před tiskem aby se drážky pro sklápění nahradily dírou pro fixní montáž.
Model jsem postavil jako platformu pro focení a filmování pomocí Xiaomi YI, tedy s kompletním clean plate a v tomto ohled jsem absolutně spokojen - potlačení vibrací opravdu funguje a nevidím žádný problém. Naproti tomu se mi model moc nezdá vhodný pro akrobacii a závody - je to tak trochu “autobus”, který proti Peonu či dále popisovanému Firefly nepřináší žádné výhody. Možná by se dojem trochu posunul vynecháním čistého plata, ale výhody by asi pořád nebyly žádné. Pro focení s lehkým copterem třídy 250 je to ale podle mého názoru nejlepší volba.
Firefly
Model létá skvěle a praxe navíc ukázala i velmi nadprůměrnou odolnost při nárazech. Při nárazu se totiž obvykle sklopí rameno, což nedestruktivně spotřebuje nemalou část energie kolize, reálné poškození pak není žádné.
Upozorňuji ale, že stavba modelu není v žádném případě vhodná pro začátečníky! Problém je v tom, že originální Vortex používá elektroniku přesně na míru. Při osazování “klonu” klasickými komponenty narazíme na poměrně stísněný prostor atd. Vyřešit to samozřejmě jde, ale prakticky nezbytnou podmínkou je instalace kompletně pájená (použití NAZE32 bez pinů a kabely přímo na desku), vhodné je i vytvoření propojky USB na míru atd. Pro zkušenějšího modeláře to není nic nepřekonatelného, zapomeňte ale na prosté zasunutí kabelů. Pokud vám nedělá podobné osazení problém, tak lze Firefly plně doporučit. Vhodný je na “race létání”, celkem se ale hodí i pro použití s GoPro/YI.
Žádné komentáře:
Okomentovat