úterý 20. ledna 2009

RCEJ pravidla - raději bez komentáře

Vážení kolegové,

vy, kteří jste včera byli na diskusním fóru Mojehobby, tak už zhruba víte, o co jde, a vám ostatním se to pokusím objasnit.
Celá záležitost se stále točí kolem zavedení střídavých motorů v kategorii RCEJ. Jen na zopakování. Vývoj byl takový, že jsme tuto „kauzu“ průběžně prodiskutovávali na soutěžích celou minulou sezónu a na podzim jsem vám poslal anketní otázky, které mi měly dát mj. představu o tom, jaká je vůle pro zavedení tohoto typu pohonu. K mému údivu (sám jsem hlasoval proti AC motorům) byl výsledek víc než jednoznačný a v podstatě nebylo dál o čem spekulovat. Tím začala první fáze přípravy pro uvedení stříďáků do života.

Ve druhé fázi jsem požádal Tomáše Hrubého, aby přehledně zpracoval specifikace jednotlivých motorů, které by byly použitelné ke společnému soutěžnímu létání se čtyřstovkami. Výsledkem je nadefinování celého spektra použitelných motorů ve váhové kategorii cca 48g včetně dalších doplňujících údajů, které má Tomáš stále na svých stránkách http://modelweb.blogspot.com/ .

Souběžně s tím probíhaly i ověřovací letové zkoušky a mnozí z vás přicházeli s dalšími připomínkami, z nichž jsem si dělal sumář s tím, že je později zahrnu do pravidel pro stříďáky.

Musím zmínit ještě jednu důležitou věc a to, že jsem v září m. r. záměrně nedával návrh na změnu pravidel v oblasti pohonu RCEJ na KLeM ČR. Důvodem bylo, že jsem předpokládal řadu změn, které by si mohl případně vyžádat soutěžní provoz tohoto typu pohonu v sezóně 2009. Moje představa byla taková, že pravidla pro střídavé motory budou paralelní součástí oficiálních pravidel pro RCEJ. V tom jsem se opravdu těžce mýlil. Zmiňuji to proto, že i když jsem měl kolem sebe mnoho lidí, kteří měli zkušenosti v modelářské legislativě, tak přesto nijak moje kroky nekorigovali a já jsem bohužel nebyl dostatečně obezřetný, abych vytušil, že to moje řešení je špatné.

Takže výsledkem je, že v pravidlech jsou jen čtyřstovky a zmíněný dodatek o stříďákách neplatí. V praxi to bude znamenat, že provozování stříďáků v soutěžním prostředí budou mít v ruce pořadatelé. Pokud povolí společné létání (uveďte to prosím s dostatečným předstihem v propozicích, na webovkách apod., aby měli soutěžící možnost se rozhodnout jet jinam, protože soutěží je letos tolik, že je možné si vybrat), tak je čeká práce navíc jen v tom, že ve finále vyhodnotí dvojí pořadí. Ovšem pro soutěživé „stříďákové“ piloty nebude na podzim místo v celostátním žebříčku. Tam by měli figurovat jen piloti „plechovek“. Co se týče MČR RCEJ 2009, tak dle výkladu, který jsem dostal, mohou účastníci použít jen „plechovky“, což je v souladu s tím, co jsem napsal výše. Za sebe ale mohu říct, že budu určitě preferovat shodu pořadatelů a soutěžících na našich open soutěžích, než pracně řešit typy pohonů na MČR.

To mi připomnělo, že KLeM ČR schválil LMK Lomnice n. P. jako pořadatele MČR RCEJ 2009 v termínu 12. a 13.9.2009, samozřejmě na letišti v Lomnici. Gratuluji a už teď přeji pořadatelům pevné nervy a šťastnou ruku při výběru počasí pro ty dva dny.

Závěr. Za to, jak to dopadlo se ještě jednou všem omlouvám, ale jak jsem uvedl výše, nemyslím si, že by to byla jenom moje chyba. Přesto všechno dávám k dispozici svoji funkci někomu, kdo bude bystřejší a doporučil bych i razantnější. Očekávám vaše návrhy.Mně bylo často vyčítáno, že jsem příliš měkký.
I přes nastalou nepříznivou situaci bych chtěl prověřit v této sezóně střídavé motory a organizaci letů s nimi tak, aby se mohl letos na podzim předložit KLeM ČR ověřený návrh na změnu pohonu v naší kategorii. Věřím, že pořadatelé v tom budou nápomocni a umožní soutěžní lety stříďáků, byť mimo oficiální pořadí.

Děkuji vám za pozornost a přeji vám hodně úspěšnou sezónu.
Jiří Veselovský LMK Praha 213.
V Praze dne 20.1.2009

18 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Doplním, že téma je také diskutováno na mojehobby.cz - http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom2.php?idforum=4&potec=1043995
- kde jsem se vyjádřil, že pokud to pořadatel dovolí, tak budu osobně létat s DC i AC elmotory. Mám totiž 3 převodovky Hendrych, jednu Modelmotors - všechny pro 400 a jeden levný AC elmotor.
Na "hranické ejce" - koná se koncem května v Hranicích, se jako ten kdo by měl mít vše kolem této soutěže na starost, budu snažit prosadit, aby se létaly a hodnotily zvlášt DC a AC elmotory. Pro nás pořadatele to bude trošku náročnější - předpokládám 30-40 soutěžících, ale bude šance si pěkně zalétat - nebo-li kdo bude létat obě "třídy" poletí 8x (=2x 4 lety).

S. Vinklárek
LMK Hranice

Anonymní řekl(a)...

Zdravím, prvořadě jsem zaskočen, že taková informace se prakticky obešla bez reakce. Poté, co vyšel v RCR článek trenéra, jsem již s něčím takovým vůbec nepočítal.
Na rozdíl od Standy jsem ale zásadně proti tomu, aby soutěžící závodil s plechem i oběžkou. Už tak bude po zavedení přepočtů zmatku až dost. Znamenalo by to přistát a okamžitě startovat s druhým modelem, pokud bude los nemilosrdný. Nerad bych zažil prosby soutěžících o přesun do jiné rundy a podobně. 40 soutěžících, 15 obsadí obě třídy, tohle stihnout za jeden den nejde. Deset startovišť bude málokde.
Stále věřím, že se najde nějaký kompromis a ze strany SMČR dojde k jisté schovívavosti. Když to jde na Slovensku, musí to jít i u nás.
Radim Barč
LMK Polanka

Anonymní řekl(a)...

Zdravím vás a chtěl bych jen upozornit, že situace je de jure jasná i přesto, že ještě nějaká jednání probíhají. Připravuji ještě jeden psaný materiál pro kluby, ve kterém bych se pokusil dát už konkrétní doporučení, abychom neztratili zbytečně celý rok. Berte to prosím jen jako doporučení pro ty kluby, které o AC mají zájem, nikoho nenutím!
Stando, tvůj záměr je prima, ale mám trochu obavu (jako Radim), že to budeš mít časově hodně náročné. Hlavně udělej uzávěrku přihlášek dřív, ne až na letišti, abys věděl, co tě čeká.
Radime, jak jsem napsal výš, tak shovívavost se nenosí.
J. Veselovský
LMK Praha 213

Anonymní řekl(a)...

Jedine se s nejakym poradatelem RCEJ souteze dohodnout, ze soutez "zrusi" a misto toho usporadat "pratelske poletani" podle trenerem navrhovanych pravidel a do toho Svaz zasahovat nemuze. Pokud melo byt cilem "zkusebniho provozu AC" odladeni jejich pravidel, aby byly rovnocene se 400, tak to bez primeho srovnavani obou druhu pohonu v jednom letu nepujde.

Michal Vágner

Anonymní řekl(a)...

Michale, děkuji za názor, ale mám připravené ještě jedno řešení, které by mohlo být schůdné a nemělo by jít do kolize s oficiálními pravidly. Přesto, že tato situace potřebuje rychlé řešení, tak se musím taky věnovat vydělávání těch debilních peněz a času moc nezbývá.
Zdar.
J. Veselovský

Anonymní řekl(a)...

Mám návrh do RCEJ
1. Motor nejvýše 50g.
Nic dalšího neomezovat.jestli někdo do takového motoru dostane magnety o délce 50 mm ať je tam má.
2. Vrtuli ničím neomezovat -není důvod.
3. Nejdůležitější -Pracovní čas zkrátit na 6 minut.
Motorový let nezapočítavat do výsledku. Kdo chce může letět třeba celý let na motor a výsledek pak má nulu.
Zkrácením pracovního času zkrátíme průběh soutěže, omezíme dosahované nebezpečné výšky.
Stále se mluví o bezpečnosti, představte si důchodce v brýlích s modelem ve výšce 300m když právě během jeho letu začíná pršet.
Proč dělat z jednoduchého vědu.
Zdeněk Klečka Ostrava

Anonymní řekl(a)...

Pane Zdeňku Klečko,
původně jsem na váš návrh změny pravidel nechtěl reagovat, ale přesto pár poznámek:

1. prakticky všechny kluby v druhé polovině minulého roku schválili zásadní změny v pravidlech RCEJ - přepočítávání na 1000 b. apod.
2. v podstatě je schválen i nástup AC elmotorů včetně jejich přesné definice - v roce 2009 se budou létat AC elmotory sice jen zkušebně, ale nakonec i to je úspěch poněvadž porovnávací testy několika ochotných modeláčů byly dokončeny později a již nebylo možné pravidla dále měnit
3. váš návrh hodně připomíná současná pravidla RCEO a RCEN, takže i z tohoto důvodu je prakticky neprůchodný .....
S. Vinklárek

PS: v celost. žebříčku RCEJ 2008 vidím na 86. místě vaše jméno, resp. vašeho jmenovce - myslím si že do pravidel má mluvit pouze ten který toho více nasoutěžil a navíc je více v "obraze" - váš návrh by byl snad zajímavý loni v září .., dnes v únoru 2009 ho nikdo nemůže brát vážně ;-)

Anonymní řekl(a)...

Pane Vinklárek,
Omlouvám se za to, že jsem si dovolil vyslovit svůj názor.Nevěděl jsem, že v této diskusi je povoleno se vyjadřovat jen těm, kteří se umístili v žebříčku do 15. místa na kterém jste se umístil právě vy.
Taky si příště raději prověřte to co uveřejníte . Neumístil jsem se na 86. ale na 82. místě což považuji za slušný výsledek vzhledem k mému věku a jediné soutěži, které jsem se v loňském roce zůčastnil. V době , kdy jsem se umísťoval v žebříčcích mnohem lépe než dneska vy jste ještě ani nevěděl jak letadlo vypadá.
Také by jste měl projevit trošku úcty k těm, kteří nedosahují vašich výsledků.Jejich zkušenosti se nemusí projevovat jen umístěním v žebříčku sportovců.
Závěrem vás prosím o radu.
Když tvrdíte, že definice AC motorů je jasná, mohl by jste mi říci jaký střídavý motor mohu v roce 2009 v kategorii RCEJ použít. Na stránkách SMČR jsem se to nedočetl a úvahy pana Hrubého na toto téma musím považovat za stará bába povídala,protože jeho funkci ve SMČR neznám.

Anonymní řekl(a)...

Vážený pane Klečko, dovolte mi, abych se vyjádřil k vaší dnes vložené poznámce. Záměrně vynechám poznámky o umístění v žebříčku (mimochodem jsem ho udělal proti "pravidlům", protože v něm by měli být modeláři, kteří absolvovali aspoň 3 soutěže v sezóně, ale bylo mi fakt líto tam nedat všechny zúčastněné). Nevím, kolik vám je let (mě je 60 a modelařím od roku 1955), ale myslím si, že třeba si budeme věkem blízký a proto jsem se rozhodl vám odepsat. Věřte, že si vážím každého, kdo má tu odvahu a jde se poměřit se svými kolegy, ať už je to v jakékoli kategorii.
A teď odpověď na vaši otázku ohledně AC motorů na tuto sezónu. Nevím, jestli se k vám dostala informace, kterou jsem rozesílal na všechny kluby a také je vyvěšena na webových stránkách Polanky, ale nadefinované motory zde na blogu Tomáše Hrubého jsou použitelné v této sezóně. Pokud byste získal někde motor, který zde uvedený není, tak dle návodu si ho můžete oměřit a tak zjistit, jestli vyhovuje. Tak to je k motorům.
A ještě jedna informace pro vás, která se týká letošního žebříčku. Vzhledem k tomu, že v pravidlech jsou schválené jen čtyřstovky, tak žebříček bude sestaven jen ze čtyřstovkářů. Toto opatření je známé už cca měsíc a je také na stránkách Polanky.
Popřeji vám hodně úspěchů a někdy na soutěži na shledanou.
Jiří Veselovský trenér RCEJ

Anonymní řekl(a)...

Vážený pane Veselovský,
děkuji Vám za reakci na můj příspěvek,ale ten nebyl adresován Vám, což jste pravděpodobně nepochopil.Naopak si Vážím toho, jak se stavíte k problémům na Vás útočícím.
Nemám však rád názory , kdy někdo vylučuje určitou skupinu lidí z diskuse jen proto, že se neumístili v žebříčku lépe než on a že jejich zkušenosti jsou proto mizivé a nepodstatné.

Vám bych vytknul jen jednu maličkost. Tak jako příspěvky p. Hrubého, tak i příspěvky na LMK Polanka mohu brát pouze jako informativní, protože ani jediný člen z LMK Polanka, jehož jsem členem není trenérem ani mluvčím SMČR, který má své oficiální stránky a kde by tyto věci měly být oficiálně pezentovány.
Ještě jednou se Vám omlouvám, pokud se Vás osobně můj příspěvek dotkl protože Vaši práce i výkonů si opravdu vážím.
Zdeněk Klečka
Možná, že došlo k omylu a dodatek příspěvku označený jako PS nepatří p. Vinklárkovi. Pak se mu musím alespoň částečně omluvit. S body 1. a 2. jeho příspěvku však nemohu souhlasit. Nic jednoznačného a oficiálního co se týká AC motorů v kategorii RCEJ nebylo bohužel zveřejněno.

Anonymní řekl(a)...

Tak ještě jednu reakci na váš další příspěvek už v obecnější rovině a možná, že se bude hodit i ostatním.
Máte pravdu v tom, že nemám pro naši kategorii žádné oficiální webové stránky. Vysvětlení je poměrně jednoduché a to, že bych je musel platit ze svého. Což o to, asi by to šlo, ale jejich obsah by určitě neodpovídal vynaloženým nákladům. Mám tím na mysli počet potenciálních příspěvků, které by je zaplnily, spíš nezaplnily. V této souvislosti jsem měl už kdysi návrh, aby SMČR měl na svých stránkách jednotlivé chlívečky pro různé kategorie s tím, že by někdo ze SMČR redigoval jak počet, tak i obsah příspěvků. No, tohle mi nevyšlo a proto jsem zvolil „komunikační kanál“ ve formě mejlových zpráv na šéfy klubů, popř. na jednotlivé modeláře, kteří se kategorií RCEJ zabývají. Tímto způsobem vás informuji o změnách nebo i jiných záležitostech, které jsou dle mého názoru důležité.
Proč jsem zmiňoval webové stránky Polanky? No, jsou to stránky hojně navštěvované a jejich sdělnou hodnotu považuji za velmi vysokou. Dokonce je tam k dispozici i možnost diskuse k danému tématu, což jistě víte. Tyto stránky annoncuji při každé příležitosti (v časopisech, v osobním styku s kolegy apod.) a dle odezvy jsou už nyní dostatečně známé. Něco podobného se děje i s tímto blogem Tomáše Hrubého.
Takže pro vás, jako „řadového“ modeláře a potenciálního soutěžícího platí v plném rozsahu pravidla ve Sportovním řádu ČR na rok 2009 (viz stránky SMČR) a jen neschválený dodatek týkající se střídavých motorů je vlastně popsán zde na blogu.
Tolik tedy moje odpověď a z té je jasné, že nikde není žádný oficiální informační zdroj (mimo stránky SMČR), ze kterého byste mohl čerpat. Pokud byste měl ještě další dotazy, tak vám je rád zodpovím třeba v soukromé poště jiriveselovsky@seznam.cz .
Zdravím vás.
J. Veselovský
P.S.
Děkuji za uznání mé práce, hezky se to čte.

Anonymní řekl(a)...

Pochvalu myslím opravdu upřímně, protože z minulosti vím, že tato práce je vždy nevděčná.
Svým prvním příspěvkem jsem jen chtěl upozornit, že se nesmíme dostat k pravidlům, kde jsou rozhodující rozměry motoru nezjistitelné bez demontáže a jak jsem zjistil někdy i obtížně měřitelné,(délka manetů).I sám autor této myšlenky hned následně uvádí, že to stejně nikdo na soutěži nebude kontrolovat. Nejsem z těch , kteří mají ve zvyku takové věci zneužívat, ale nemůžeme již v počátku tuto možnost připustit v pravidlech. Myslím, že se mnou alespoň v této věci souhlasíte.Také není možno postavit pravidla tak, aby ohrožovaly bezpečnost(dnes dosahované výšky jsou na hranici viditelnosti zdravého zraku i v ideálním počasí). K problému jsem se nevyjadřoval v průběhu diskuse v loňském roce protože jsem myslel, že je mnoho rozumných lidí mladších než já a ti by si pravidla měli tvořit již do budoucna pro sebe.Já už mnoho soutěží neplánuji.
K nynějšímu vyjádření jsem se rozhodl proto,že ani s odstupem času z mého pohledu nedošlo k rozumnému závěru v této věci.
To co píšete o webových stránkách SMČR je však pro mne zarážející. Aby trenér kategorie neměl možnost na těchto stránkách informovat členskou základnu je neuvěřitelné.
Členské příspěvky platím mimo jiné i pro to aby se ke mně informace dostaly oficiální cestou a ne za peníze pana Hrubého nebo Vaše.To je raději pošlu Vám nebo někomu jinému.
V závěru Vás zdravím, a přeji hodně dalších úspěchů i s magnety délky 8,98 nebo 9.02mm?
Řeknete, že to soutěž nerozhodne.Naprosto souhlasím, ale vím jak někteří modeláři dovedou znepříjemnit pořadatelům jejich úsilí, když se jedná o vítězství, nehledě pří mistrovském závodě.
Tak proč jim k tomu už v pravidlech napomáhat.
Poznámka: co tak se poučit u našich bývalých bratrů.Zůčastnil jsem se loni jejich soutěže, kde jsem se mimo jiné jen díky nezkušenosti létat v jejich podmínkách umístil až na čtvrtém místě z 35 soutěžících a musím říci, že jsem byl průběhem soutěže nadšen.Myslím, že jsou i letos o krok vpředu před námi.
Zdeněk Klečka

fotozona řekl(a)...

Ryze technická poznámka - ta demontáž a zpětná montáž oběžky je i v polních podmínkách práce na 5 minut (věřte mi, rozebral jsem jich spoustu, klidně předvedu). Výsledky měření jsou sice místy malinko nepřesné, ale pořád jsou nesrovnatelně přesnější než jiné varianty o kterých se diskutovalo. Třeba zdánlivě snadné zjištění hmotnosti je ve skutečnosti daleko problematičtější, rozdílné přívodní kabely udělají klidně 5-7g rozdíl, o tolerancích při měření proudu a napětí už se je vůbec lépe nešířit (jde o nelineární průběhy).
V reálu bude absolutní většina modelářů využívat motory, o kterých nebudou pochybnosti, nicméně pokud by někdo nasadil něco "podezřelého", tak je ta "rozborka" motoru naprosto reálná, nejde o žádnou fiktivní hrozbu, opravdu se to dá provést.

Anonymní řekl(a)...

Pane Hrubý , samozřejmě, že obhajujete svoje návrhy,já se však vždy přikloním k jednodužšímu a jednoznačnějšímu řešení, než je rozebírat motory na letišti.Také by se mohlo stát, že na pořadateli bude někdo vyžadovat náhradu za neuznanou záruční opravu z důvodu neoprávněného zásahu do výrobku.Také jsem několik motorů rozebral a vím, že některé osičky jsou tak nalisované, že je na letišti určitě nevytáhnete z ložiska aniž by jste je poškodil.
Ale to je zbytečná diskuze, ve které již nebudu pokračovat.
Zdeněk Klečka

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den pane Klečko,

původně jsem nechtěl vůbec reagovat na váš příspěvek z 24.2.2009, ale názor jsem změnil:

- na konci svého příspěvku z 2.2.2009 jsem dal na závěr malý smajlík: ;-) který mnou uvedené argumenty změkčuje tak abyste se neurazil, což se mi bohužel nepovedlo .....
Na druhé straně stále tvrdím, že jste dost "mimo mísu" poněvadž jste si nezjistil ani ty nejzákladnější informace ve vývoji pravidel RCEJ. Pokud je nenajdete na Netu, můžete se obrátit ve svém okolí např. na pana Radima Barče z LMK Polanka který Vám vše určitě rád dovysvětlí.
Dále - netvrdím, že jsem neomylný, také jsem dostal jistou informaci později a na dotaz na webu jistého model. klubu mě odpověděl trener p. Veselovský kterému můj dotaz přeposlali - vše se tedy vysvětlilo.
A na závěr - co se týká nejrůznějších protestů apod. - v minulém roce jsem objel všechny soutěže RCEJ na Moravě a byl jsem i v Chotěboři. Na všech soutěžích mezi závodníky panovala vždy přátelská atmosfera a protesty se prakticky nekonaly. Myslím si, že i letos to bude podobné a to i přesto, že to budou mít pořadatelé trošku těžší (přepočítáváni na 1000 b., létání 400 i AC).
Takže Vás rád uvidím na nějaké té soutěži RCEJ - třeba u nás v Hranicích na konci května nebo někde jinde.

S pozdravem S. Vinklárek, LMK Hranice
www.vinklarek.cz

Anonymní řekl(a)...

Pane Vinklárek,
naposledy děkuji za reakci.
Můj původní příspěvek nebyl návrhem pravidel, ale jen náznakem jak by se pravidla měla řešit. Jednoduše a jednoznačně. Bohužel návrhy p. Hrubého nesplňují ani jeden z těchto požadavků.
Od Vás bych však očekával na jednoznačný dotaz jednoznačnou odpověď protože ve své první reakci tvrdíte, že vše je jasné. Cituji "v podstatě je schválen i nástup AC elmotorů včetně jejich přesné definice - v roce 2009".
S tím opravdu nemohu souhlasit právě proto, že jak tvrdíte, jsem mimo mísu.Vy jste do té mísy však zapadl tak, že nevidíte za její okraje kde se právě nacházejí názory jiné než vaše.
Závěrem blahopřeji k 15. místu v žebříčku RCEJ, které určitě neodpovídá vašemu úsilí a schopnostem.
Přeji Vám hodně úspěchů v příští soutěžní sezóně 2009 .
Dále již nebudu v této polemice pokračovat, protože myslím, že zde není pro ni místo.
Zdeněk Klečka

SV řekl(a)...

29.3.2009
Výše uvedená debata je již neaktuální - na webu LMK Polanka - http://lmk.polanka.cz - je návrh na kat. RCES ... ;-)
S.Vinklárek

Anonymní řekl(a)...

Plně souhlasím s Z.Klečkou
Je třeba se vrátit k modelařině.
Stanovit motor (50-60g),pracovní čas a co do éra,ukaž co dokážeš.
Vzpomeňte na kategorii RC V2 PM.